Omroep Llink: verbeter wereld, win een ton

De idealistische omroep Llink gaat 100.000 euro weggeven aan degene met het beste idee om de wereld „beter, groener of eerlijker” te maken.

De toekomst van Llink is onzeker. De omroep heeft dringend nieuwe leden nodig en deze actie moet daarbij helpen.

De meeste publieke omroepen maken zich op voor de vijfjaarlijkse ledentelling die volgend jaar april plaatsvindt. De aspirant-omroep Llink, die op dit moment 68.500 leden telt, moet dan 150.000 leden hebben. Alleen op die manier kan de omroep de zogeheten B-status in het publieke bestel verwerven en de daarbij behorende extra zendtijd. Als Llink niet genoeg leden werft, verliest de omroep zijn bestaansrecht.

De actie ‘Verander de wereld met een filmpje. Llink helpt met een ton’ moet de omroep aan de benodigde 150.000 leden helpen. De actie wordt bekostigd uit een fonds dat de omroep daarvoor heeft opgezet. Van iedere ledenbijdrage van 5,73 euro stopt Llink twee euro in dat fonds.

In maximaal 45 seconden moeten deelnemers hun idee of oplossing voor een betere wereld in beeld brengen. Alleen leden van Llink kunnen hun filmpje vanaf 1 september op de website zetten. Ook kunnen de leden van Llink op de website hun stem uitbrengen welk filmpje of idee het best is.

De maker van het filmpje met de meeste stemmen wint de hoofdprijs van 75.000 euro. De rest van het geld wordt verdeeld onder de nummers twee tot en met vijf. Tijdens een ledenwervingsshow op Nederland 3 op 20 november maakt Llink de winnaars bekend.

De aspirant-omroep Llink komt voort uit De Nieuwe Omroep (DNO), die onder leiding van initiatiefnemer Aad van de Heuvel in 2000 al een gooi deed naar een uitzendlicentie. Dat ging niet door, omdat de omroep onvoldoende vernieuwend zou zijn. In 2005 keerde het tij en kende staatssecretaris Medy van der Laan de omroep een plaats in het bestel toe.

DNO fuseerde met Nútopia tot Llink. Het reisprogramma 3 op reis, gepresenteerd door Floortje Dessing, is met circa 400.000 kijkers het bestbekeken televisieprogramma van Llink.