Grachtenfestival begint met Cohen in griezelsfeer

Klassiek Grachtenfestival. Gehoord: 16, 17/8 Amsterdam. T/m 24/8. Inl: www.grachtenfestival.nl

Een burgemeester speelt vele rollen, maar zelfs Job Cohen had niet kunnen dromen dat hij de elfde editie van het Amsterdamse Grachtenfestival, zou openen als vampier. Directeur Alma Netten moest lang op hem inpraten, voordat Cohen bereid was in een vleermuizencape het podium van het Muziektheater aan ’t IJ te bestijgen. Een bliksemschicht doorkliefde de verduisterde zaal, waarna Cohen zijn openingsrede sprak: klassieke muziek, water en architectuur vormen de drie pijlers van het gestaag uitdijende festival.

Het thema van het Grachtenfestival is dit jaar ‘Stiekem’, wat een programmering vol verborgen schatten oplevert, zoals geheime briefwisselingen, muziek geschreven voor geheime liefdes en griezelopera’s.

Een tweede rode draad zijn de Families in Residence, muzikale families uit Nederland die in wisselende samenstellingen strijken, blazen en zingen. Er is een Kindergrachtenfestival vol spannende muzikale evenementen, van een Meerammelconcert voor baby’s tot de schoolopvoering van de opera The Hackney Chronicles van ‘composer in residence’ Jonathan Dove. En violiste Sarah Chang, ooit door Yehudi Menuhin omschreven als „the most wonderful, perfect, ideal violinist I had ever heard”, speelt op het Prinsengrachtfestival, zaterdag live op Nederland 2.

Nadat Alessandra Sordo Sanchez (9), Noa Wildschut (7) en Raphaël Sordo Sanchez (8) het festival op twee viooltjes en een cello hadden ingeluid met onder andere Aan de Amsterdamse Grachten, volgde de première van de door Bob Zimmerman en Michiel Dijkema bewerkte opera Der Vampyr (1828) van Heinrich Marschner (1795-1861), in 1888 één keer in Nederland uitgevoerd.

Het stuk, dat muzikaal een brug slaat tussen Mendelssohn, Weber en de jonge Wagner, is drastisch ingekort, wat het griezelige plot en de onderhoudende muziek ten goede komt. Marschner was idolaat van Mozarts Don Giovanni, wat zijn eigen vampieropera sterk heeft beïnvloed.

Met humor en gevoel voor stijl liet regisseur Dijkema het drakerige verhaal tot de verbeelding spreken, waarbij het Grachtenfestival-orkest o.l.v. Peter Biloen enthou-siast musiceerde en de vocalisten de opera opdisten als een bloedmuzikale griezeltaart.

Ook de kleintjes konden griezelen, bij De Kleine Dracula, in opdracht van het festival geschreven door Thijs Goverde op muziek van Philip Glass, bloedstollend verteld door Tido Visser en sinister uitgevoerd door het Ragazze Kwartet.

Uniek was het swingende optreden van de zingende herenclub Frommermann op de Carnival Splendor, waar het sextet onder leiding van tenor Marcel Reijans vooroorlogse close harmony bedreef in het oogverblindend protserige decor van een loungebar in een veertien verdiepingen tellend cruiseschip aan de Passenger Terminal Amsterdam.