Levensreddende sleutelhanger

Met de auto te water en niet naar buiten kunnen. Daar was de lifehammer, er is nu de ResQMe. Een onooglijk apparaatje. Werkt het?

ResQMe snijdt door autogordels en verbrijzelt glas. Foto Jaine Halegua Halegua, Jaine

Wim Lubbers, directeur van de gelijknamige autosloperij aan de Hoofdweg in Rotterdam, gelooft er niets van. Met behulp van een plastic sleutelhanger een autoruit verbrijzelen, gaat er bij hem niet in. „Dat wil ik wel eens zien.” De verslaggever mag met de ResQMe in een oude Citroën stappen.

De ResQMe, (in de ANWB-winkel 11,95 euro voor leden) is een dingetje van niks. Hij past aan de sleutelring van het contactsleuteltje. Zo heeft een bestuurder altijd een reddingshamer bij de hand. Want dat is wat de importeur claimt, een lifehammer op zakformaat.

Volgens minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) zou in elke auto een Lifehammer gemonteerd moeten worden. Met deze ‘ruitenhamer’ kan de automobilist zijn ruit inslaan en uit zijn auto klauteren. Dat moet hij dan niet overlaten aan actrice Georgina Verbaan.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) beveelt een tv-uitzending aan waarin Giel Beelen met een continu vloekende en scheldende Verbaan het water in rijdt. Op Uitzending gemist bij Factor Giel (2 juli 2008) kan de kijker zien hoe Verbaan met een lifehammer minimepjes op het zijraam geeft. Het lukt haar niet de ruit kapot te krijgen. Volgens VVN laat het filmpje goed zien hoe snel een auto onder water verdwijnt en dat de inzittenden tot machteloze paniek kan brengen. Als Verbaan geen deuk in een raam kan slaan, zullen velen met haar daar ook moeite mee hebben.

Bij VVN kennen ze de ResQMe, maar niemand die hem heeft getest. „Misschien dat het Keurmerk Instituut hem heeft getest?” Nee dus. De ANWB weet niet meer te melden dan dat het product voldoet aan de veiligheidsaspecten van de ‘European Product Safety Directive’.

We nemen in het autowrak de plek naast de bestuurder in, doen de veiligheidsgordel om en zetten de ResQMe linksonder tegen het rechter zijraam. Ook met de lifehammer moet de hoek van een zijruit worden ingeslagen. De ruit veert daar het minst mee. Nooit proberen de voorruit of de achterruit in te slaan, want die zijn van gelaagd glas en moeilijk kapot te maken.

We drukken met de ResQMe op de ruit tot een veer de slagpin naar buiten doet schieten. Een klik en de ruit bestaat uit duizenden stukjes glas. Lubbers: „Dat had ik niet verwacht. Als je ziet met hoeveel moeite we soms een ruit eruit moeten slaan.” Ook als we van buitenaf de ResQMe inzetten, is het resultaat een totaal verbrijzelde ruit.

Bij de brandweer om de hoek bij Lubbers, maakt de wachtcommandant zijn brandweerauto open om de meest gebruikte ruitentikker te tonen. Een ongeveer tien centimeter lange veer die een dunne pen naar achter trekt. Zeker onder water gebruiken ze die liever dan de lifehammer wegens de waterweerstand. „En wil je de lifehammer gebruiken, monteer hem dan aan het plafond. Als je ondersteboven in het water ligt, en de lifehammer is aan de dorpel vastgemaakt, heb je een probleem.” Maar een ResQMe die altijd aan het stuurwiel hangt, is natuurlijk wel erg handig, beaamt hij.

Meer informatie op www.safety-vision.nl en op Youtube bij ‘resqme’

    • Door
    • Hans Moll