Heinz en Campbell goede combinatie

Het is moeilijk te geloven dat Heinz nog meer uit een tomaat zou kunnen persen dan het concern nu al doet. Maar topman Bill Johnson van de ketchupproducent maakte geen grapje toen hij tegen zijn aandeelhouders zei dat een fusie met Campbell Soup tot een „goede combinatie” zou leiden.

Beide producenten van bekende voedselmerken staan voor een soortgelijke toekomst. De winst wil niet zo hard meer groeien. Er is een grens aan de mate waarin je de omzet van soep en smaakmakers kunt verhogen door middel van innovaties. En de grondstoffenprijzen, zowel die van tomaten en maïsstroop als die van de blikjes die Andy Warhol beroemd heeft gemaakt, zijn gestegen.

Dat heeft de voedingsmiddelenindustrie in haar algemeenheid de duimschroeven aangedraaid. De bruto winstmarge van Campbell zal naar verwachting bijvoorbeeld dalen van 42 procent in 2007 naar minder dan 40 procent in 2009, aldus schattingen van Credit Suisse. In dergelijke omstandigheden zijn bezuinigingen noodzakelijk om de winstgroei op peil te houden.

Een fusie tussen Heinz en Campbell – twee concurrenten die gebruikmaken van dezelfde grondstoffen en die zich richten op dezelfde groep klanten (noem dit maar de Grote Tomatendeal) – zou die bezuinigingen kunnen bewerkstelligen. Kijk maar eens hoeveel besparingen eerdere transacties in deze sector hebben opgeleverd.

Toen Unilever acht jaar geleden voor 24 miljard dollar (16 miljard euro) Bestfoods – de producent van Hellman’s mayonaise en Skippy pindakaas – overnam, had de Brits-Nederlandse gigant 750 miljoen dollar aan kostenbesparingen op het oog. Dat kwam overeen met zo’n 10 procent van de kosten van Bestfood.

Pas dit percentage toe op de 6,5 miljard dollar aan kosten van Campbell, inclusief verkoop-, algemene en administratieve kosten, en de synergievoordelen zouden zo’n 650 miljoen dollar bedragen. Belast, gekort – ter weerspiegeling van het feit dat het een paar jaar duurt voor ze vruchten afwerpen – en gekapitaliseerd, zouden deze besparingen voor de aandeelhouders minstens 4 miljard dollar waard zijn.

Gesteld dat de twee bedrijven zouden fuseren op een bijna gelijkwaardig niveau, van om en nabij de 16 miljard dollar elk – wat Heinz zou verplichten een kleine premie te betalen voor het verkrijgen van de zeggenschap – zou dat een waarde van 5 tot 6 dollar per aandeel opleveren voor de aandeelhouders.

Omdat de aandelen van Campbell twee jaar lang vrijwel niets hebben gedaan, zou dat in ieder geval een goed begin zijn.

Rob Cox

    • Rob Cox