425 banen weg bij uitgever De Telegraaf

De Telegraaf Media Groep gaat 425 van de 3.500 arbeidsplaatsen schrappen. De uitgever van de grootste krant van Nederland leed het afgelopen half jaar verlies en wil zo de winstgevendheid verbeteren.

De resultaten van de Telegraaf staan onder druk door een krimpende advertentiemarkt en een afschrijving van 185 miljoen euro op het recentelijk verworven belang in het Duitse mediaconcern ProSiebenSat1. Dat heeft de Telegraaf Media Groep (TMG) vanochtend bekendgemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers. „Voor wat betreft de macro-economische ontwikkelingen is duidelijk dat alle signalen op rood staan”, aldus de uitgever. Gedwongen ontslagen zijn „onvermijdelijk”.

Op elke afdeling, ook de krantenredacties, moet 10 procent van de banen verdwijnen. De redactie van dagblad De Telegraaf heeft inmiddels een brief aan de directie gestuurd waarin zij stelt de ontslagen niet te accepteren. Het massaontslag is uniek. Bij de krant zijn niet eerder ontslagen gevallen.

TMG wil activiteiten die onvoldoende renderen afstoten. Dat geldt onder meer voor de Telegraaf Tijdschriften Groep (weekblad Privé) en de buitenlandse activiteiten in Zweden en Oekraïne (gratis krant Obzor) genoemd. TMG denkt met de reorganisatie 40 tot 50 miljoen euro te besparen.

TMG haalde in het eerste half jaar van 2008 een omzet van 360 miljoen euro. Dat is 5 miljoen minder dan in dezelfde periode in 2007. De advertentieomzet nam af. Inkomsten uit abonnementen en losse verkoop stegen wel. Het nettoresultaat ging van 39 miljoen euro winst in de eerste zes maanden van 2007 naar een verlies van 176 miljoen in dit jaar.

Het verlies komt met name door de afboeking van 185 miljoen euro op het belang in ProSiebenSat1. Toen TMG haar belang in SBS Broadcasting (SBS 6, Net 5 en Veronica) verkocht aan investeringsmaatschappijen KKR en Permira, spraken zij af dat TMG voor een vooraf afgesproken bedrag een belang van 12 procent kon kopen in het nieuwe ProSiebenSat1. Dat leek een aantrekkelijke deal, maar het aandeel in het Duitse concern daalde fors in waarde. KKR en Permira hielden TMG begin deze maand aan de optie. De Nederlandse uitgever moest 377 miljoen euro betalen voor het belang in ProSiebenSat1, veel meer dan de huidige waarde op de beurs.