Succes op het net? Dan ook in print

Gedrukte kranten en bladen zouden verdwijnen met de komst van internet.

Het omgekeerde is nu het geval: magazines beginnen online en bij succes op papier.

Uitgever HUB, die in oktober een blad uitgeeft op basis van vier websites, organiseert ook de computerbeurs HCC-dagen. Foto HH Nederland, Utrecht, 24-11-2006 HCC dagen. Het grootste digitrend event van de Benelux. Op 24,25 en 26 november 2006. Product- en bedrijfspresentaties,marktkramen, workshops,lezingen, Nederlands Kampioenschap Computerbouwen,koopjes. Foto Maarten Haartman / Hollandse Hoogte. Hartman, Maarten

De Duitse uitgever Bertelsmann brengt binnenkort een geprinte Wikipedia uit. Een selectie van 50.000 lemma’s uit de online encyclopedie verschijnt volgende maand in druk. Het is een aansprekend voorbeeld van een uitgave die begon op internet en nu bij succes de ‘weg terug’ maakt naar papier.

Het Nederlandse internetbedrijf Ilse Media lijkt koploper in het experimenteren met tijdschriften gebaseerd op websites. Ilse, eigenaar van populaire Nederlandse sites als Nu.nl, Schoolbank, Web-log.nl en Startpagina, is 100 procent dochter van uitgever Sanoma, bekend van publiekstijdschriften als Libelle, Flair en Donald Duck.

Een aantal van deze bladen richtte succesvolle internetplatforms op, zoals het vrouwenforum van Viva of Spot-a-shop.nl, waarop winkeladressen worden verzameld door de gezamenlijke redacties van Yes, Viva, Flair en VT Wonen.

Nu gebeurt ook het omgekeerde: websites liften mee op de papieren ervaring van de Sanoma-familie. Eind vorig jaar startte de consumentensite Kieskeurig.nl met een papieren editie, die gratis werd verspreid bij een groot aantal publiekstijdschriften, in een oplage van 1,1 miljoen stuks. „Een experiment”, zegt Annette Knijnenberg van Ilse Media. „En dat is goed bevallen.” In december verschijnt het derde nummer van het gratis consumentenblad, dat gaat naar abonnees van de Sanoma-bladen. Doel is om meer bezoekers naar de site te leiden. Volgens Minouk Fieggen-Verkerke, hoofd marketing van Kieskeurig, is dat goed gelukt. Trekt de site normaal 150.000 bezoekers per dag, dankzij het magazine kwamen daar gemiddeld 10.000 bij.

„Nee, het blad is geen geprinte website”, zegt Fieggen-Verkerke. Het idee van een papieren versie van Kieskeurig.nl was vooral om via een tijdschrift een nieuwe doelgroep vertrouwd te maken met aankopen doen op internet. „Veel mensen vinden online shoppen nog eng. Wij willen in een blad laten zien dat dat niet zo is en dat online winkelen heel handig kan zijn.”

Eerder schakelde Sanoma al de Ilse Media-site Web-log.nl in om een speciale (papieren) editie van vrouwenblad Flair – ‘Mama’s met Flair’ – te vullen met de ervaringen van bloggende moeders op die site. Ilse Media ziet meer mogelijkheden om sites te combineren met papier, zegt Annette Knijnenberg: „Schoolbank.nl zou zich er goed voor lenen.”

Het succes van Kieskeurig.nl in print heeft andere websites ook geïnspireerd om met een papieren versie te komen. Begin oktober verschijnt het eerste nummer van Check, een samenwerking van consumentenwebsites HetBesteProduct.nl en Vergelijk.nl, verzekeringsvergelijker Independer.nl en site met reisrecensies Zoover.nl. „Mensen hechten aan papier”, zegt hoofdredacteur Eelko Wester. Doel is om meer verdieping te kunnen brengen en de bekendheid van de websites te vergroten. „Het moet een wisselwerking opleveren”, zegt Wester. Inhoudelijk moet Check een combinatie worden van de normale redactionele kopij op Vergelijk.nl en persoonlijke verhalen van de bezoekers op Zoover.nl. „Die benaderen we persoonlijk”, zegt Wester. Om toestemming te vragen, maar ook om nog extra vragen te stellen en een foto erbij te kunnen plaatsen.

Check is los verkrijgbaar in de kiosk voor 2,45 euro, maar Wester is ook van plan om een deel van de oplage van 150.000 exemplaren te verspreiden via de andere titels van uitgeverij HUB, eigenaar van publieksbladen over computers en elektronica, zoals Computer Idee, PCM en PC Active. Maar HUB organiseert ook de HHC-dagen, een jaarlijkse elektronica- en gadgetbeurs, en geeft ook al het blad Hardware uit dat oorspronkelijk begon als website. „Zo’n drie-eenheid van evenement, tijdschrift en website wordt steeds belangrijker”, zegt uitgever Wouter Hendrikse. „Papier is nodig om een titel te verstevigen. Het geeft de site meer bekendheid doordat het tijdschrift in de kiosk ligt.”

Hendrikse zegt dat zijn elektronicatitels al langer gebruikmaken van de informatie die bezoekers achter laten op de bijbehorende sites. „Als op een forum een specifieke vraag wordt gesteld, bijvoorbeeld hoe je de iPhone kunt koppelen aan een Windows-server, dan zien we dat als redactie en maken er een artikel over.”

Bladenmaker en lezer komen dankzij internet steeds dichter bij elkaar, zegt Hendrikse. Hij relativeert: „Het is wel van alle tijden. Mijn vader was hoofdredacteur van Libelle. Als hij op een feestje dames zag met veel roze in hun kleding, was dat de week daarop ineens de nieuwe mode.”

    • Olga van Ditzhuijzen