Flash krijgt concurrent voor web-tv

Flash van fabrikant Adobe, de facto de standaard voor video op internet, krijgt concurrentie. Mediabedrijven als de NOS in Nederland en NBC in de VS gebruiken geen Flash, maar de nieuwe Microsoft-software Silverlight voor hun webuitzendingen van de Olympische Spelen. Flash wordt onder meer toegepast op videosites als YouTube en Daily Motion.

Bezoekers op de olympische website van de NOS kunnen op een interactieve manier twaalf tv-kanalen van de Spelen ontvangen. Voorwaarde is wel dat gebruikers extra software, een zogenoemde plug-in, installeren. De keuze voor Silverlight is puur financieel, zegt Roeland Stekelenburg, hoofd nieuwe media van de NOS. „Flash is voor ons te duur voor live streams (rechtstreekse uitzendingen, red.). Wij beschikken daarvoor over een beperkt budget.”

Microsoft bracht Silverlight een jaar geleden op de markt. Grote partijen als de Amerikaanse internetprovider AOL, Major League Baseball en tv-zender NBC hebben de techniek inmiddels omarmd. Op de eerste dag van de Spelen keken bijna vijf miljoen Amerikanen online naar NBC. Video op nbcolympics.com is overigens alleen te zien door Amerikaanse kijkers.

De NOS meldde deze week dat zijn olympische site dagelijks zo’n 300.000 unieke bezoekers trekt. Dat wil niet zeggen dat zij allemaal Silverlight gebruiken. De beelden zijn ook te zien in de Windows Media Player.

De NOS wil zich niet binden aan de nieuwe software. Stekelenburg: „Wij vinden het als publieke omroep belangrijk om een onafhankelijke positie te bewaren. Andere technieken zijn welkom.” Flash is volgens hem zeer geschikt voor video on demand, tv op afroep. (ANP)

Olympische website NOS: os2008.nos.nl