Easyjet klaagt bij NMa over tarieven Schiphol

Prijsvechter Easyjet dient een klacht in bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) over Schiphol. Volgens Easyjet voert de Nederlandse luchthaven „excessieve prijsverhogingen” door vanaf 1 november. De prijsvechter noemt de verhoging van onder andere de veiligheidstoeslag met 61 procent en de passagierstoeslag met 13 procent „regelrechte oplichterij”.

Net als bij de vliegtaks, de eerder dit jaar ingevoerde milieubelasting op vliegtickets, geldt de nieuwe tariefsverhoging alleen voor passagiers die hun reis op Schiphol beginnen. „Schiphol discrimineert door passagiers die vanuit Nederland vertrekken twee keer zoveel te laten betalen als transferpassagiers”, aldus Easyjet in een persverklaring. „Nederlandse passagiers worden beroofd om transferpassagiers te subsidiëren.”

Schiphol prijst zichzelf volgens Easyjet daarmee internationaal uit de markt. „Schiphol wordt de duurste luchthaven in Europa. Geen enkele grote Europese luchthaven laat zijn lokale passagiers meer betalen aan veiligheidsheffingen dan transferpassagiers.”

Volgens Easyjet is dit in strijd met de wet, omdat die bepaalt dat de heffingen aan de werkelijke kosten gerelateerd moeten zijn. In de praktijk verschillen de kosten voor beveiliging volgens Easyjet niet voor lokale passagiers en transferpassagiers. Daarnaast zijn de heffingen volgens de prijsvechter in strijd met de Europese concurrentieregels. Zo zouden ze de KLM bevoordelen. „Als de NMa de zaak niet in behandeling wil nemen, dan stappen we naar de Europese Commissie.”

Een woordvoerder van Schiphol zegt tegenover het ANP dat het tarievensysteem dat de luchthaven hanteert is goedgekeurd door de NMa. De NMa zegt de klacht te hebben ontvangen. „We kijken ernaar.”