Koersval CSM na missen van winstdoelen

Producent van bakkerijproducten CSM heeft last van de lage dollarkoers en tegenvallende kosten van een interne herstructurering. De koers van het bedrijf zakte in, doordat het zijn winstdoel niet zal halen.

Dat blijkt uit de vandaag bekendgemaakte halfjaarcijfers van het concern uit Diemen. De nettowinst in de eerste zes maanden van dit jaar kwam uit op 65,2 miljoen euro. Dat is veel minder dan de 174,9 miljoen euro in de eerste helft van 2007, maar daarin zaten ook de eenmalige baten van de verkoop van de suikerdivisie van CSM.

Het slechte economische klimaat en een gedaald consumentenvertrouwen maken niet aannemelijk dat de achterblijvende resultaten in de tweede helft van het jaar kunnen worden verbeterd.

De halfjaarcijfers van CSM vielen dan ook slecht bij de aandeelhouders. Op de beurs kelderde het aandeel vanmorgen met 19 procent, de grootste koersval sinds 1989. Later herstelde de koers weer iets; rond het middaguur schommelde de waarde rond 20,50 euro, een verlies van 15 procent.

CSM haalt bijna de helft van zijn omzet uit de Verenigde Staten, waardoor een zwakke dollar grote invloed heeft op de cijfers. Ook reorganisaties van de bakkerijdivisies in Duitsland en de Verenigde Staten vielen duurder uit dan verwacht.

CSM behaalde in de eerste zes maanden van dit jaar een omzet van 1.247,2 miljoen euro, ten opzichte van 1.206,5 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

In het eerste half jaar van 2008 kreeg het bedrijf te maken met hogere grondstofprijzen, zoals die van graan en palmolie. Doordat het bedrijf deze volledig wist door te berekenen aan klanten, had dit geen invloed op het bedrijfsresultaat. Topman Gerard Hoetmer toonde zich vanmorgen trots op die prestatie. Hij zei „ingenomen” te zijn met de resultaten die CSM heeft geboekt „in dit volatiele economische klimaat”.

Volgens Hoetmer heeft CSM „een leidende rol” vervuld bij het doorvoeren van prijsverhogingen, die noodzakelijk waren ter compensatie van de gestegen grondstofkosten. „Dit hield vaak in dat wij onze klanten adviseerden over herformuleringen en andere productontwerpen.”

CSM ontwikkelde zich in de afgelopen jaren van suikerconcern tot producent van bakkerijproducten, melkzuur en daarvan afgeleide producten. Het bedrijf is bezig met ingrijpende reorganisaties om kosten te besparen en zich verder te ontwikkelen tot marktleider op het gebied van voedingsingrediënten. De veranderingen gaan echter niet zo snel als gewenst. Het bedrijf liet vanmorgen weten dat de herstructureringen „ingrijpender” zijn en „meer tijd vergen” dan verwacht.