Hoe strips in de VS morele paniek zaaiden

Hoe strips in de VS morele paniek zaaiden de beste boeken van de week De morele paniek die strips ooit in de VS teweegbrachten heeft David Hajdu mooi gereconstrueerd in The Ten-Cent Plague (Farrar, €26,–), schrijft Sjoerd de Jong. ‘Vanaf de jaren veertig van de 20ste eeuw, toen comic books met misdaad- en griezelverhalen met miljoenen per jaar over de toonbank gingen, sloeg in de VS de angst voor verloedering van de jeugd keihard toe. De paniek leidde tot wettelijke verboden op strips, hoorzittingen in de Senaat en ten slotte tot een draconische zelfregulering van de stripuitgevers, waarvan honderden titels en tekenaars het slachtoffer werden. Hajdu concentreert zich terecht op de beroemde EC Comics van uitgever William Gaines. Met titels als The Vault of Horror en Tales From the Crypt vormden Gaines en zijn stal van tekenaars begin jaren vijftig de avant-garde van de stripwereld. Zijn op schokeffect geschreven verhalen, getekend door jonge talenten als Graham Ingels, Jack Davis en Wallace Wood, waren vernieuwend, ironisch, maar vaak ook grotesk en walgelijk. Afgehakte ledematen, ontbindende lichamen en wraakzuchtige weerwolven bevolkten de pagina’s van deze „kinderboekjes”. [...] Hajdu’s reconstructie van de morele paniek levert een mooi verhaal op, met verhelderende portretten van de hoofdrolspelers.’ De morele paniek die strips ooit in de VS teweegbrachten heeft David Hajdu mooi gereconstrueerd in The Ten-Cent Plague (Farrar, €26,–), schrijft Sjoerd de Jong. Zie pagina 3

De morele paniek die strips ooit in de VS teweegbrachten heeft David Hajdu mooi gereconstrueerd in The Ten-Cent Plague (Farrar, €26,–), schrijft Sjoerd de Jong. ‘Vanaf de jaren veertig van de 20ste eeuw, toen comic books met misdaad- en griezelverhalen met miljoenen per jaar over de toonbank gingen, sloeg in de VS de angst voor verloedering van de jeugd keihard toe. De paniek leidde tot wettelijke verboden op strips, hoorzittingen in de Senaat en ten slotte tot een draconische zelfregulering van de stripuitgevers, waarvan honderden titels en tekenaars het slachtoffer werden.

Hajdu concentreert zich terecht op de beroemde EC Comics van uitgever William Gaines. Met titels als The Vault of Horror en Tales From the Crypt vormden Gaines en zijn stal van tekenaars begin jaren vijftig de avant-garde van de stripwereld. Zijn op schokeffect geschreven verhalen, getekend door jonge talenten als Graham Ingels, Jack Davis en Wallace Wood, waren vernieuwend, ironisch, maar vaak ook grotesk en walgelijk. Afgehakte ledematen, ontbindende lichamen en wraakzuchtige weerwolven bevolkten de pagina’s van deze „kinderboekjes”. [...] Hajdu’s reconstructie van de morele paniek levert een mooi verhaal op, met verhelderende portretten van de hoofdrolspelers.’