Hoe kom ik van mijn woekerpolis af?

De kranten hebben vol gestaan over de ‘woekerpolisaffaire’, maar mevrouw G. Preidel (61) uit Sliedrecht mist in de berichtgeving één ding: ‘hoe kom je van een woekerpolis af?’ Haar dochter schafte twee jaar geleden de Opstap Hypotheekverzekering van Reaal aan. Nog afgezien van alle reguliere kosten betaalde ze in 2007 582 euro aan bemiddelingskosten.

Meer dan twintig bekende verzekeraars hebben samen in Nederland 6,5 miljoen woekerpolissen verkocht. Het probleem voor de consument zijn de torenhoge kosten. Hij betaalt niet alleen voor de verzekering, maar ook voor het afsluiten en het beheer, en voor de bemiddeling door een tussenpersoon. Gemiddeld gaat 40 procent van de ingelegde premie hieraan op, waardoor het pensioen straks een stuk minder fleurig is dan verwacht, of niet voldoende kapitaal wordt opgebouwd om de hypotheek af te lossen.

Organisaties als verliespolis.nl, woekerpolisclaim.nl en consumentenclaim.nl proberen voor gedupeerden geld terug te krijgen van de verzekeraars. Op kifid.nl is te zien of een polis een woekerpolis is.

Toch waarschuwt Errol Keyner, bestuurslid van de stichting Verliespolis, voor het zomaar van de hand doen van een teleurstellende polis. „Je kunt elke polis afkopen”, zegt hij, „maar vaak is dat niet verstandig.” De stichting Verliespolis onderhandelt met de verzekeraars over schadevergoedingen. Keyners verwacht dat de verzekeraars ruimhartiger zullen compenseren aan klanten met een ‘actieve’ polis dan aan hen die hun verzekering hebben opgezegd.

Aan mensen die toch van de gewraakte polis afwillen, adviseert hij een onafhankelijk financieel adviseur te laten kijken welke kosten en fiscale consequenties daarmee zijn gemoeid. Om een onafhankelijk advies te krijgen, is het belangrijk dat je de adviseur zelf, op uurbasis, betaalt. Keyner: „Dat kost je misschien 100 of 150 euro, maar kan je voor overhaaste beslissingen behoeden.”

De mogelijkheid bestaat namelijk dat een verzekering minder ongunstig wordt dan zij tot nu toe is geweest. Afhankelijk van de polis kunnen de kosten na vijf tot tien jaar aanzienlijk afnemen. Dat komt doordat de beloning van de verzekeraar aan de tussenpersoon verspreid over die eerste jaren aan de klant wordt doorberekend. Bovendien moet de klant deze kosten vaak in één keer ophoesten wanneer hij de verzekering voor het verstrijken van die periode opzegt. Overstappen naar een nieuwe polis leidt opnieuw tot hoge kosten in de eerste jaren.

Wie op zoek gaat naar een nieuwe polis, moet op twee vragen antwoord krijgen. In de eerste plaats hoe hoog de kosten per jaar zijn en waarvoor die zijn. In de tweede plaats moet er inzicht komen in de verhouding tussen kosten en rendement. Keyner: „2 tot 4 procent kosten over het opgebouwde vermogen per jaar klinkt misschien redelijk, maar over twintig jaar bezien is dat heel veel.”

Marike Kerbert

Zelf een vraag? Mail dan naar nextgeld@nrc.nl

    • Marike Kerbert