Een postmoderne verdedigingslinie

Het is de moeite waard als afschrikwekkende strategie om belagers van je af te houden. Wordt groen.

Groener kan TNT zich bijna niet voorstellen als in zijn nieuwste reclamespotje. Een fietsende postbode, een bestelbusje en een zware vrachtwagen rijden door een gifgroen landschap. En ondertussen geven de TNT-medewerkers hoog op over de milieuprestaties van TNT.

Nogal gewaagd dat een logistiek bedrijf dat er niet aan ontkomt om veel CO2 uit te stoten, zich zo nadrukkelijk afficheert. De transport- en logistieksector is verantwoordelijk voor 20 procent van de uitstoot van kooldioxide. TNT besloot vorig jaar om in die vervuilende sector een leidende rol op zich te nemen. Groots werd het Planet Me-project gepresenteerd, met als doel het eerste emissievrije transportbedrijf te worden.

Zuiniger vliegtuigen werden besteld, evenals elektrische en hybride vrachtwagens. Bestelbussen kregen roetfilters, bomenplantprogramma’s werden ondersteund en TNT moedigde individuele werknemers aan om een zuinigere lease-auto te nemen of met de fiets naar het werk te komen. Met als voorbeeld topman Peter Bakker: die ruilde zijn Porsche Carrera in voor een hybride Lexus.

Logisch dat met zo’n mooi project de top van TNT helemaal geen zin heeft om overgenomen te worden. Al gonst het de afgelopen weken van de geruchten dat TNT belaagd wordt.

Opkoopfonds CVC werd als eerste genoemd, maar bij private equity is er altijd veel meer aandacht voor financiële prestaties dan voor emissie-uitslagen.

Concurrent FedEx was kandidaat nummer twee. Maar dat bedrijf sloot vorig jaar nog een nieuw contract voor de sponsoring van het Formule 1-team van Mercedes-McLaren. En veel meer dan de bestelling van een zuinige Boeing is op de website van het bedrijf niet te vinden over duurzame initiatieven.

Dat is bij UPS, waarvan dit weekend werd bericht dat het gesprekken zou voeren met TNT, toch anders. Dat bedrijf meldt trots dat het als eerste in de sector een duurzaamheidsverslag had en meldt keurig zijn emissiecijfers. Die er minder gunstig uitzien dan die van TNT.

Maar beleggers malen weinig om groene prestaties. Gisteren lieten ze de koers met 7 procent omhooggaan op berichten over de gesprekken. Een ontkenning van UPS zorgde ervoor dat het aandeel TNT weer met 10 procent daalde. Te weinig synergie, zei bestuurder Brutto. Analisten betwijfelden dat dan weer en zien wel degelijk kostenvoordelen. Maar de groene component hebben ze vast niet berekend.

Daan van Lent

    • Daan van Lent