App Store wellicht melkkoe voor Apple

Zal Apple meer uit de iPhone-software weten te halen dan uit de iPhone zelf? Dat idee lijkt op het eerste gezicht onwaarschijnlijk. Het concern verwacht in 2008 10 miljoen exemplaren van de prijzige smartphone te verkopen. En van het nieuwste type, de iPhone 3G, zijn naar verluidt alleen al in de eerste maand 3 miljoen exemplaren verkocht, waardoor die schatting aan de conservatieve kant lijkt. Daarentegen is de App Store, die in juli open ging, nog nauwelijks winstgevend. Toch zou de App Store wel eens een groter winstpotentieel kunnen vertegenwoordigen dan de iPhone. Als Apple meer gebruikers tot aanschaf van de iPhone weet over te halen, kan het concern de softwaredivisie omtoveren in een echte melkkoe.

De mobiele software is een van de belangrijkste redenen dat gebruikers voor de iPhone kiezen. Het grootste deel ervan is gratis, waaronder leuke programma’s als Shazam, dat muziek kan herkennen. Maar andere applicaties, zoals het spelletje Super Monkey Ball, waarvan tot nu toe 300.000 exemplaren zijn verkocht, hebben in de eerste maand dat de online winkel open was al zo’n 30 miljoen dollar (20 miljoen euro) binnengebracht.

Apple krijgt slechts 30 procent van die omzet, en zal vrijwel alles daarvan gebruiken om de kosten van de onlinewinkel te dekken. Dat is een slimme zet. Goedkope applicaties zullen mensen naar de iPhone lokken, en Apple zal de vruchten plukken van de hogere verkoopcijfers. Bovendien zullen gebruikers niet zo snel op een ander merk telefoon willen overstappen, omdat ze daardoor hun software kwijtraken.

Als er eenmaal genoeg gebruikers zijn, kan Apple de kosten van de software verhogen en er serieus geld aan gaan verdienen. Topman Steve Jobs zegt dat software voor de iPhone een miljardenmarkt kan worden. Als dat waar blijkt, kan de softwarewinkel een grote winstbron worden. Stel dat de winkel jaarlijks een winst oplevert van 300 miljoen dollar – een betrekkelijk conservatieve schatting. Gezien de koers-winstverhouding van Apple van 29 maal de winst over volgend jaar, kan deze divisie voor de aandeelhouders een waarde van zo’n 8,7 miljard dollar (5,8 miljard euro) gaan vertegenwoordigen.

Daarbij is dan nog niet eens de software meegeteld die Apple zelf zou kunnen gaan maken en voor een aardige duit verkopen. Het op de markt brengen van meer en betere software zal er bovendien toe leiden dat er steeds meer toestellen zullen worden verkocht. Daarom zal Apple waarschijnlijk vrij veel profijt gaan trekken van zijn nieuwe App Store. Misschien wel genoeg om het succes van de iPhone zelf te evenaren.