Adecco heeft last van krimp uitzendmarkt

Het Zwitserse uitzendconcern Adecco heeft het afgelopen kwartaal 5 procent minder nettowinst geboekt dan in dezelfde periode een jaar eerder door de sterk teruglopende vraag naar uitzendwerk.

Dat maakte ’s werelds grootste uitzendconcern vandaag bekend. De omzet daalde met 1 procent tot 5,2 miljard euro. In verschillende landen heeft Adecco last van een sterk teruglopende uitzendmarkt.

In het Verenigd Koninkrijk en Ierland daalde de omzet met liefst 25 procent doordat bedrijven hun uitzendcontracten niet verlengen. Bovendien zijn de kosten de pan uit gerezen, aldus Adecco vanmorgen in een verklaring. Om het tij te keren heeft het uitzendconcern inmiddels het management van de Britse tak vervangen.

Ook in Noord-Amerika, waar de omzet 19 procent daalde, en Australië (min 12 procent) had Adecco het moeilijk. In Europa boekte het concern 2 procent omzetverlies, onder meer in Spanje, Italië, Frankrijk en de Benelux.

Begin deze maand maakte Adecco bekend de Britse concurrent Michael Page voor 1,1 miljard pond (1,4 miljard euro) over te willen nemen. Maar door de slechte resultaten is Adecco nu genoodzaakt tot meer „financiële discipline”, zei bestuurvoorzitter Dieter Scheiff vandaag. Hij kon geen verdere informatie geven vanwege de overnamerichtlijnen in het Verenigd Koninkrijk, maar hij zei wel dat het werving- en selectiebureau voor hoger opgeleid financieel personeel nog steeds prima bij de organisatie past.

Al maanden dalen omzetten en gewerkte uren in de uitzendwereld. Uit cijfers van de ABU, de Nederlandse brancheorganisatie van uitzendbureaus, bleek vorige maand dat de groei in de Nederlandse uitzendsector was afgevlakt en er de laatste maand zelfs een winstdaling was. Na jaren van voorspoed en stijging van gewerkte uren en omzet, zette de dalende trend eind vorig jaar in. In de laatste twee weken van mei en de eerste helft van juni dit jaar namen het aantal uren én de omzet voor het eerst beide af.

Toch zullen pas in het derde kwartaal van dit jaar de resultaten van uitzenders daadwerkelijk achterblijven, verwachten analisten. Doordat uitzendbureaus veel langetermijncontracten afsluiten konden zij de winst tot nu toe op peil houden. Door de economische onzekerheid bij bedrijven worden contracten nu echter niet meer verlengd. In 2009 zullen uitzendbureaus als gevolg daarvan hun winstmarges flink zien dalen.

De winst van Adecco valt wel hoger uit dan analisten hadden verwacht. Toch daalde de beurskoers van Adecco vanochtend op de beurs in Parijs met 0,3 procent tot 32,15 euro.