Google’s reclame kan ook uit

Internetbedrijven Google en Yahoo gaan hun gebruikers de mogelijkheid geven om gepersonaliseerde advertenties uit te zetten.

De webbedrijven leveren onder meer aangepaste reclame bij gratis diensten als Gmail en Yahoo Mail. De inhoud van het mailbericht wordt gebruikt om relevante advertenties te tonen. Zo tovert Gmail bij een mailtje over een bruiloft ook meteen advertenties over bruiloftgeschenken op het scherm. Hoewel Google daarbij naar eigen zeggen geen persoonlijke gegevens bewaart, ervaren sommige internetters het ‘meelezen’ van mailberichten door zoekmachinerobots als een inbreuk op hun privacy.

Yahoo en Google veranderen hun voorwaarden omdat het Amerikaanse Congres onderzoek doet naar onlineadvertenties. De privacy zou in het geding komen als internetbedrijven hun adverteerders dichter bij de doelgroepen proberen te brengen – dat levert immers het meeste geld op. Google verdient jaarlijks miljarden dollars met GoogleAds.

Door gebruikers een zogeheten opt out-mogelijkheid te geven om gepersonaliseerde advertenties te omzeilen, willen Google en Yahoo voorkomen dat het Congres ze later dwingt tot een opt in-overeenkomst. Hierbij zou elke gebruiker specifiek toestemming moeten geven. De verwachting is dat veel mensen die moeite niet zullen nemen. Google zette afgelopen weekeinde een handleiding online om gepersonaliseerde advertenties bij Google Ads en DoubleClick te verwijderen. Yahoo belooft hetzelfde voor het einde van de maand te doen. Microsoft heeft nog niet gereageerd.