`Vrije val` Boeing Qantas was bewuste keuze

”De Boeing 747 maakte een vrije val van 6 kilometer, alvorens de piloten de controle over het toestel wisten te herstellen”, zo staat vermeld in het artikel `Onderzoek Qantas na drie incidenten` (NRC Handelsblad, 4 augustus).

Er is echt geen sprake van een vrije val. De vliegers hebben gewoon een daling ingezet naar een hoogte van rond de 3000 m waar er genoeg zuurstof is voor een mens. Tijdens de daling, van een typische kruishoogte van rond de 37000 voet (11000 meter) waar de luchtdruk te ijl is voor de mens, naar een hoogte van 10000 voet (3000m) worden de zuurstofmaskers aan de passagiers gepresenteerd. De daling duurt een minuut of drie. De daalhoek is dan in de orde van 8 graden, en niet 90 graden die men waarschijnlijk veronderstelt bij een `vrije val`.Dit gaat weliswaar sneller dan de meeste routinedalingen, omdat gebruikgemaakt wordt van remkleppen op de vleugels. Deze worden in normale omstandigheden echter ook regelmatig gebruikt.

De daling was geen onherroepelijk gevolg van de schade aan het vliegtuig, maar een bewuste keuze van de vliegers en een standaardprocedure als de luchtdruk wegvalt.

    • Bart Smit Verkeersvlieger