Treinreis overgeslagen, ticket ongeldig

Leo Carpentier wist niet wat hem overkwam. Toen de Belg zich begin vorige maand op Schiphol meldde voor een vlucht naar Manila, kreeg hij van luchtvaartmaatschappij KLM te horen dat zijn ticket was geannuleerd. Reden: hij had een combinatieticket Antwerpen-Amsterdam-Manila gekocht, dat begon met een treinreis van Antwerpen naar Schiphol. Maar in plaats van met de Thalys was hij met de auto naar Schiphol gekomen. En dat was in strijd met de voorwaarden.

Reizigers die zo’n combinatieticket kopen, moeten volgens KLM het afgestempelde treinkaartje bij zich hebben bij het inchecken. „Anders is het volgens onze vervoersvoorwaarden een no show”, zegt een KLM-woordvoerder in een reactie.

Gevolg: Carpentier moest aan de incheckbalie van KLM 4.154 betalen om met zijn vrouw en een vriend alsnog met de vlucht mee te mogen. Carpentier was woedend. Maar een inmiddels door KLM aangeboden schadevergoeding van 4.100 euro, heeft hij volgens Patrick de Pauw, marketingdirecteur van reisbureau Connections, afgewezen. Carpentier kocht zijn ticket bij Connections. Volgens De Pauw is Carpentier niet tevreden met het aanbod.

Carpentier wist bij het boeken van de reis van de voorwaarde dat hij met de trein moest reizen, zegt De Pauw. Anders had hij namelijk een hogere ticketprijs moeten betalen. KLM hanteert in het buitenland, uit concurrentie-overwegingen, namelijk soms lagere tarieven dan in het thuisland. KLM-vluchten uit het buitenland, via Amsterdam, zijn daardoor soms ook goedkoper dan alleen het gedeelte van de vlucht vanaf Schiphol.

In de krant Gazet van Antwerpen beklaagt Carpentier zich ook over het filiaal van reisbureau Connections in Turnhout, dat hem afscheepte met de mededeling dat hij maar de trein had moeten nemen. De Pauw zegt dat zijn bedrijf juist ervoor heeft gezorgd dat Carpentier een schadevergoeding van 4.100 euro kon krijgen van KLM.

Volgens De Pauw wil Carpentier er meer uit halen. De Belg heeft daarvoor een claim ingediend bij KLM via claimbureau EUclaim.