Prorail heeft nog geen remedie koperdiefstal

Koperdieven hebben er deze week twee keer voor gezorgd dat het treinverkeer tussen Bergen op Zoom en Goes stil kwam te liggen. Spoorbeheerder Prorail treft maatregelen, maar koper blijft noodzakelijk. „We zullen altijd koper nodig hebben, omdat het als beste geleidt.”

Gisterochtend konden er opnieuw geen treinen rijden op het traject, nadat de koperen leidingen waren gestolen. De politie Midden en West Brabant heeft nog geen verdachte kunnen aanhouden.

Koperdiefstal is een groot probleem voor Prorail. De hoge prijs van het goed geleidende metaal wordt gezien als belangrijkste reden voor de diefstallen. In een paar jaar is de koperprijs met 800 procent gestegen naar 5 euro per kilo.

In 2007 sloegen dieven volgens Prorail 374 keer toe. In 34 van die gevallen zorgde de diefstal voor vertraging van het treinverkeer. Een woordvoerster zegt dat koperdiefstal hoog op de agenda staat. „Met hekken en braamstruiken proberen we dieven te beletten om in de buurt van het spoor te komen.” Ook vervangt Prorail koperen leidingen door andere materialen. „We zijn al begonnen om koper te vervangen door aluminium en kunststof. Maar op lange stukken hebben we koper nodig voor de geleiding.”

Dieven richten schade aan, maar lopen ook zelf risico. De bovenleidingen, waar 1.500 volt op staat, laten ze met rust. De dieven hebben het gemunt op leidingen bij het spoor waar niet altijd spanning op staat, maar die volgens Prorail wel altijd onder spanning kunnen komen te staan. „En natuurlijk kan er gewoon een trein langskomen. Op dit traject rijden ’s nachts veel goederentreinen.”

Volgens Laurens Katgerman, hoogleraar materiaalkunde aan de TU Delft, komen dieven „een heel end” als ze hun gereedschap isoleren. „Piepschuim rond een ladder of een zwaar geïsoleerde kniptang stelt dieven in staat een kabel door te knippen die onder stroom staat zonder zelf een schok te krijgen.” Volgens Katgerman zijn de spoorleidingen in trek bij dieven omdat het om zuiver koper gaat.