Hector vertrouwt CNN niet

Veel jonge kiezers brengen dit jaar in de VS voor het eerst hun stem uit. Hector (25) zou willen stemmen voor Ron Paul (73), de kandidaat van het internet.

Foto Merijn de Waal Waal, Merijn de

Tijdens een avondje zappen belandde Hector Roos begin vorig jaar op FoxNews, dat een debat tussen de Republikeinse presidentskandidaten uitzond. Hij volgde het met een schuin oog. Totdat het woord blowback viel. Toen zat de 25-jarige student werktuigbouwkunde uit Miami rechtop.

Er was Ron Paul gevraagd waarom hij zo tegen Amerikaanse interventies is. Het congreslid uit Texas had uiteengezet hoe het buitenlandbeleid van de Verenigde Staten vaak contraproductief uitpakt: blowbacks. ‘11 september’ was, stelde Paul als voorbeeld, niet een reactie op wat Amerika ís, maar wat het dóét in het buitenland. Dat een politicus dat zei, op de landelijke televisie, maakte Hector enthousiast.

Na het debat googelde hij Paul en begon hij zijn standpunten te lezen. Dat het beter is om een kleine overheid te hebben, die mensen in en buiten Amerika zo min mogelijk lastigvalt. Of het nu gaat om de oorlog tegen drugs, belastingen, de economie of de strijd tegen terreur.

Via een programma op internet vond hij andere Paul-aanhangers in zijn stad. Met een dozijn vrijwilligers zetten ze het Miami-hoofdkwartier op. Iemand schreef de Spaanstalige versie van Pauls campagnesite. Ze haalden geld op. Er werden filmpjes online gezet. Bijeenkomsten op de universiteit georganiseerd. Hector schreef bijdragen op pro-Paulblogs. Toen ze in november 2007 al enkele maanden bezig waren, benaderde de officiële campagne de groep. Ze zeiden: ‘blijf doen wat jullie doen’.

Tijdens de Republikeinse voorverkiezingen, begin dit jaar, verloor Paul echter kansloos. Dat terwijl de 73-jarige politicus het jaar ervoor razendsnel naamsbekendheid en populariteit had verworven -- vooral onder jongeren. Op het internet maakten zij hem tot de undergroundkandidaat van deze verkiezingsrace. In mei 2007 was ‘Ron Paul’ de meeste opgezochte naam op internet (Paris Hilton stond vijfde). In het laatste kwartaal van vorig jaar wist Paul meer geld op te halen dan enige andere Republikein.

Met de campagne van onderop was niks mis, denkt Hector. Barack Obama begon ook zo. Maar het was ingewikkeld samenwerken met de top. Op de blogs over hun kandidaat uitten de internetvrijwilligers openhartig kritiek. Paul reageerde niet snel genoeg op aanvallen, vonden ze. Met het geld dat zij ophaalden, kocht hij niet op de juiste plekken en tijdstippen reclamezendtijd.

Hector vergelijkt het met de overheid. Die moet niet alleen zo klein mogelijk zijn, maar ook zo lokaal mogelijk. Op dat niveau weten mensen écht wat er speelt. Nemen ze verantwoordelijkheid.

Toch moest Paul zich wel kandidaat stellen voor het hoogste ambt. Alleen zo kan hij een groot publiek bereiken. En hij beloofde om, eenmaal gekozen, de president te worden die het minste doet.

Met hem zou het niet zo misgaan als nu, denkt Hector. Hij stemde in 2004 op Bush, maar vergelijkt de president nu met een tiener die losgaat op de creditcard van zijn ouders. En het geld dat hij uitgeeft is niet eens van zijn ouders. Het is van het volk.

Daarom is de economische crisis nu goed, denkt hij. Groepen mensen of een land worden niet beter van crisis, maar individuen kunnen er sterker uitkomen. Als problemen urgent genoeg worden, kan Amerika door de polarisatie breken.

Nu vergelijkt Hector politiek met een voetbalwedstrijd waarbij de spelers wel het veld opkomen, maar alleen met elkaar op de vuist gaan. Een deel van het publiek vindt het fantastisch. Maar een ander deel loopt het stadion uit. Anderen komen niet eens kijken. Het is een kunstmatige verdeling, gecreëerd door de media en de politici. Omdat het verkoopt.

De traditionele media, die vormen een groot obstakel, vindt Hector. Ron Paul etiketteerden ze steeds als een anti-oorlogskandidaat, een buitenstaander en libertair. Omdat het altijd in een paar woorden moet. Op wie Hector nu moet stemmen, weet hij nog niet.

Op de blogs was ruimte voor langere stukken, met nuances. Ja, die werden volgeschreven door Pauls fans. Maar als je er verschillende las, kwam je steeds hetzelfde tegen. Je informatie van het net halen, dat hoeft niet te leiden tot een tunnelvisie of vatbaarheid voor samenzweringstheorieën. De grote mediaconcerns, die moet je wantrouwen. CNN, Fox, etc. zijn eigendom van een paar miljardairs. Het internet is van iedereen.

    • Merijn de Waal