Airbus A380 is niet groener dan mijn auto

Op de voorpagina van het Economiekatern stond onder de kop `Airbus A380 bewijst een groene reus te zijn` een verhaal met wat storende en suggestieve elementen (NRC Handelsblad, 26 juli). Het lijkt alsof de tekst regelrecht uit een reclamefolder van Airbus Industries is overgenomen. Een A380 ”verbruikt ongeveer een liter brandstof per passagier per 35 kilometer”. Dit gegeven lijkt gebaseerd te zijn op een volledig bezet vliegtuig. Dit getal wordt dan vergeleken met ”een zuinige auto”, welke een liter brandstof op 12 km verbruikt. Vermoedelijk wordt hier benzine als brandstof bedoeld.

De gemaakte vergelijking is op zijn zachtst gezegd nogal slordig. Een vliegtuig verbruikt kerosine, een brandstof die wat betreft calorische waarde per liter meer overeenkomt met diesel. Een moderne ruime middenklasse auto met dieselmotor en roetfilter haalt tegenwoordig gemakkelijk 15 km op een liter brandstof en biedt plaats aan vijf personen. Omgerekend verbruikt zo`n volledig bezette auto dan een liter brandstof per passagier per 75 km.

Het is knap wat de A380 presteert, maar een eenvoudige en meer objectieve berekening toont aan dat een gezinsvakantie met auto nog altijd een aanzienlijk stuk zuiniger en `groener` is dan met vliegtuig, zeker in vergelijking met een gemiddeld passagiersvliegtuig.

    • Dr. Alexander Schouten Bonn