Schuitema vergroot winst

Schuitema, het moederbedrijf van de C1000-supermarkten, heeft in de eerste helft van dit jaar een nettowinst geboekt van 29,3 miljoen euro. Dat is bijna een kwart meer dan de winst in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die de tweede supermarktketen van Nederland (met 432 C1000-winkels) vandaag bekendmaakte.

Het zijn de eerste cijfers nadat Ahold in juni van dit jaar zijn meerderheidsbelang van 73,2 procent in Schuitema had verkocht aan de Britse investeerder CVC Capital.

Tonn van de Laar, waarnemend bestuursvoorzitter van het concern, zei „redelijk tevreden” te zijn met de behaalde resultaten. Niet helemaal tevreden, want uit de cijfers blijkt dat het bedrijfsresultaat van Schuitema in het tweede kwartaal achterblijft bij het resultaat over dezelfde periode vorig jaar. Ook zullen als onderdeel van de overeenkomst rond de verkoop van Schuitema circa 57 C1000-winkels aan Ahold worden overgedragen. Volgens Van de Laar is het daardoor nodig „aanvullende maatregelen” te nemen om de omvang van de organisatie in lijn te brengen met het aantal winkels na de overdracht. In het tweede kwartaal zijn reeds zeven winkels aan Ahold overgedragen.

Topman Van de Laar neemt tijdelijk de taken waar van bestuursvoorzitter Bert Roetert, die vorige maand opstapte. Roetert leidde het concern twee jaar lang en krijgt bij zijn vertrek 2,3 miljoen euro mee. Dat is bijna net zo veel als zijn voorganger Jan Brouwer, die Schuitema na 25 jaar verliet.

Schuitema heeft aangekondigd per 3 september van de beurs in Amsterdam af te gaan. CVC heeft nu ruim 98 procent van de aandelen in handen. Enkele zelfstandige beleggers en CVC steggelen nog over de prijs waartegen CVC de rest kan opkopen.