PCM wil AD van Wegener kopen

Het AD keert mogelijk volledig terug bij PCM Uitgevers. PCM en Wegener voeren gesprekken over de verkoop van Wegeners belang van 37 procent in AD NieuwsMedia, de uitgever van de krant. Tot september 2005 maakte het AD onderdeel uit van PCM. De krant fuseerde toen met de regionale dagbladen van PCM en Wegener.

Een woordvoerder van PCM verwacht dat de verkoop voor het einde van dit jaar is afgerond. Ondernemingsraden, vakbonden en de Nederlandse Mededingingsautoriteit zijn ingelicht. Het minderheidsbelang in het AD zou circa 20 miljoen euro moeten kosten.

PCM en Wegener onderhandelen ook over de verkoop van de huis-aan-huisbladen van PCM aan Wegener. PCM Lokale Media geeft in Zuid-Holland 27 weekbladen uit met een totale oplage van 1 miljoen exemplaren. Volgens de PCM-woordvoerder zijn deze gesprekken nog „in een zeer prematuur stadium”.

Een terugkeer bij PCM is een nieuwe stap in de roerige geschiedenis van het AD. Na de fusie met de regionale kranten verloor de krant veel lezers en sneuvelden tientallen arbeidsplaatsen. PCM Uitgevers bezit weliswaar 63 procent van de aandelen in de krant, maar PCM en Wegener hebben ieder 50 procent van de zeggenschap in de joint venture. Dat maakte AD NieuwsMedia soms moeilijk bestuurbaar, zeggen betrokkenen.

Het AD, dat verschijnt in één landelijke en zeven regionale edities, heeft een totale oplage van 468.000 exemplaren. De krant boekte vorig jaar voor het eerst sinds de fusie een positief resultaat. De omzet daalde door lagere advertentie-inkomsten.

Waarom Wegener zijn belang in het AD nu wil verkopen, wil het bedrijf niet zeggen. Feit is dat het AD lager presteert dan Wegener- eigenaar Mecom verlangt. Het Britse concern, dat onder druk van aandeelhouders staat om beter te presteren, eist een winstmarge van 15 tot 20 procent. Mecom zou ook overwegen zijn kranten in Noorwegen te verkopen.