Een Phaeton die Passat heet

VW Passat CC Prijs testauto: 72.020 euro CO2-emissie tussen 153 en 242 gram per kilometer, afhankelijk van de uitvoering 6 versnellingen, automaat Energielabel: E (plus 800 euro bpm) Topsnelheid 250 km/u Verwarmbare stoelen VW Passat CC

Je gelooft het pas als hij het echt doet. Langzaam rijd ik langs een rijtje geparkeerde auto’s. Op de display in het middenconsole verschijnt die rij keurig in beeld tot ineens... een gaatje. Ik zet de auto in zijn achteruit en druk op het knopje van de park assist. Zonder dat ik iets doe rijdt de auto achteruit, het stuur draait en voor ik het weet sta ik ingeparkeerd. Alleen zelf even op het juiste moment de rem intrappen.

Dit is de nieuwe Volkswagen Passat Comfort Coupe, ‘CC’ in dealerjargon. Comfortabel en sportief tegelijk. Prachtig vormgegeven aan de buitenkant, alleen de voorkant herinnert nog aan het wat logge basismodel Passat.

Volkswagen wil met de CC het gat tussen de ‘normale’ Passat en de slecht verkopende luxe VW Phaeton vullen. De Phaeton zou de concurrentie aan moeten kunnen met topmerken als Lexus, Mercedes en BMW, maar mensen die bereid zijn dergelijke bedragen voor een auto uit te geven, rijden liever niet met een VW-logo rond. Met de CC, verkrijgbaar vanaf 36.990 euro, gaat Volkswagen op zoek naar nieuwe, vooral zakelijke klanten. Blijkbaar zien autobouwers de luxe zakenrijder als een nieuwe trend. Ook Ford komt binnenkort met een CC-variant van zijn zakenauto Mondeo.

De testwagen is verbluffend compleet en luxueus en kost dan ook bijna het dubbele van het instapmodel. De ramen hebben geen lijsten meer en zakken bij het aanraken van de handgreep een halve centimeter naar beneden zodat de deur geopend kan worden. De motor, een 300 pk V6 automaat, is fluisterstil en trekt in de sportstand als een tierelier. Dat wordt ‘bestraft’ met energielabel E. Ook in de comfortstand reageert de auto uiterst direct.

Verder: leren bekleding en flippers aan het stuur om zelf te schakelen (niet aankomen, de automaat werkt feilloos). Het navigatiesysteem is interactief en dat brengt je op onverwachte plekken. Wegens een plotseling opdoemende file op de A1 werd ik efficiënt door lommerrijk Baarn en Soest geleid. Nauwelijks tijdverlies en veel moois gezien.

De CC is een echte rijdersauto. Via het grote touchscreen middenin zijn alle functies intuïtief te bedienen. Binnen een week had ik de hele auto ‘door’. Minpuntje: de zitruimte achterin is door het coupe-design nogal beperkt.

Een auto is voor mij een gebruiksvoorwerp, en het liefst een multifunctioneel gebruiksvoorwerp. Daarom rijd ik al jaren een station: alle ruimte voor verhuizing of vakantie, gecombineerd met de luxe en het rijgedrag van de ‘gewone’ uitvoering. Maar zoevend in de Passat CC begint de twijfel toch te knagen: zo wil iedereen toch rijden?

Een vraagje nog: welke autorijder die ruim 72.000 euro voor een auto kan neertellen, kiest er voor een Volkswagen? Was dat nou niet precies het Phaeton-probleem?

Egbert Kalse

Egbert Kalse is financieel redacteur van NRC Handelsblad en rijdt een Ford Focus.

Lees eerder Testritten op nrc.nl/wielen

    • Egbert Kalse