Opvolger Gergjev oogst Duitse lof

Volgens de Duitse pers heeft Rotterdam een gouden greep gedaan. Op de Salzburger Festspiele, het grootste en smaakmakendste theaterfestival van Europa, debuteerde dit weekend in de opera Roméo et Juliette van Gounod de jonge Canadese dirigent Yannick Nézet-Séguin (33). Als hij klaar is in Salzburg, reist hij door naar Rotterdam, waar hij eind deze maand begint als chef van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, de opvolger van Valery Gergjev.

„Een echte ontdekking”, schrijft Die Welt: „Zijn genotvolle, temperamentvolle en lyrische interpretatie smaakte naar meer.” Frankfurter Allgemeine: „De eigenlijke ontdekking van de avond staat niet op de bühne, maar – de hele partituur onhoorbaar meezingend en dansant uitbeeldend – in de bak.” De Süddeutsche Zeitung houdt het op „voortreffelijk” en „vurig maar ook lyrisch”.

Het enthousiasme is opvallend, want de gedoodverfde sterren van het festival krijgen veel minder bijval. Zo keerde de Mexicaanse stertenor Rolando Villazon in de rol van Roméo terug na lange afwezigheid. Zijn carrière werd mede door zijn rol inLa traviata (2005) in Salzburg zó komeetachtig gelanceerd, dat hij zijn stembanden overspande en zes maanden rust moest houden. „Matig”, noemt de Frankfurter zijn rentree. Ook het aandeel van de debuterende sopraan Nino Machaidze als Juliette, door intendant Jürgen Flimm aangekondigd als een gewisse topper, oogstte naast milde bijval dodelijke omschrijvingen als „metalig” en „operetteachtig”.

Nézet-Séguin weet goed uit de slagschaduw van Gergjev te blijven; niet alleen leidde hij al voor zijn aantreden moedig een eigen Mattháus Passion, ook debuteert hij dit seizoen meteen als operadirigent: in mei leidt hij het Rotterdams Philharmonisch Orkest bij De Nederlandse Opera in De zaak Makropoulos van Janácek. Beethovens Missa Solemnis is op 10 september zijn eerste concert.

    • Mischa Spel