Klanten van Oracle aarzelen

Oracle poogt software van opgekochte bedrijven te integreren. Dit wekt nog weinig enthousiasme van klanten. De markt wacht rustig af.

Topman Larry Ellison van Oracle heeft in drie jaar tijd 34,5 miljard dollar uitgegeven en een hele reeks softwareleveranciers overgenomen om de beste functies van al deze programma’s in één enkele productlijn onder te kunnen brengen. Het probleem is dat de klanten het systeem niet willen kopen.

Hoewel de op één na grootste softwareproducent ter wereld in 2006 zei te verwachten dat misschien wel 80 procent van zijn klanten zou overstappen op het nieuwe Fusion-pakket, maakt het aluminiumconcern Alcoa, de grootste gebruiker van Oracle-producten ter wereld, een aarzelende indruk.

„We zullen in de nabije toekomst de huidige applicaties blijven gebruiken”, zegt William O’Rourke, hoofd informatiesystemen van de aluminiumproducent. Hij zegt de komende drie tot vijf jaar geen overstap te overwegen.

De Oracle-klanten Juniper Networks en CKE Restaurants zullen de aankoop van Fusion eveneens uitstellen, als het softwarepakket later dit jaar wordt geïntroduceerd.

Beleggers zeggen dat ze de komende jaren geen omzetstijging verwachten. „Fusion is interessant, maar ik zie het niet echt als een belangrijke reden om in Oracle te beleggen”, zegt Daniel Niles, topman van Neuberger Berman Technology Management in San Francisco. Hij heeft de aandelen van het in het Californische Redwood gevestigde bedrijf dan ook gemeden. „Dit soort ontwikkelingen klinkt altijd goed, maar het duurt ook steevast langer dan verwacht voordat ze aanslaan.”

Ellison (63) noemde het softwareproject zijn „grootste troef” toen hij in 2005 de Fusion-applicaties aankondigde. Eén jaar later omschreef Oracle de stemming onder zijn klanten als „enthousiast” en dacht het concern dat ze wel eens in groten getale aan het upgraden zouden kunnen slaan.

De opwinding rond Fusion – waarin drie jaar ontwikkeling en 8 miljard dollar zijn gestoken – heeft analisten er in 2006 toe gebracht zich af te vragen of het bedrijf aan omzet zou kunnen inboeten als de klanten zouden wachten met het kopen van de nieuwe software. Destijds gaven sommige klanten uiting aan hun zorg dat Oracle zou stoppen met het ondersteunen van programma’s die werden verkregen door de overnames van PeopleSoft en Siebel Systems.

Ellison heeft deze vrees weggenomen door te beloven applicaties als HR van PeopleSoft en de klantenbeheersoftware van Siebel te zullen blijven onderhouden en upgraden, zelfs tijdens de ontwikkeling van Fusion. Zijn beloftes hielpen de omzet de afgelopen twee belastingjaren met 56 procent te verhogen, terwijl de aandelenkoers met 63 procent steeg.

„Iedereen is enthousiast over Fusion, maar het systeem zal de komende drie jaren weinig verschil maken voor de winst”, zegt Sarah Friar, analist bij Goldman Sachs.

In 2005, toen de aandelen voor zo’n 12 dollar per stuk van de hand gingen, moest Ellison aan beleggers uitleggen dat er een plan school achter zijn overnamestrategie, die sindsdien 42 bedrijven bleek te omvatten. Het project zorgt er tevens voor dat Oracle, van oudsher een bouwer van software voor databases, zich kan meten met concurrent SAP als het gaat om het aanbieden van de modernste software, met programma’s die klanten de mogelijkheid geven er naar believen functies aan toe te voegen.

Het maken van dit soort applicaties stelt de klanten in staat stukken programmacode opnieuw te gebruiken, updates te vereenvoudigen, te bezuinigen op de arbeidskosten en het reageren op veranderende marktomstandigheden te vergemakkelijken.

„Op een gegeven moment zal er waarde schuilen in wat Oracle met zijn Fusion-pakket aanbiedt”, zegt O’Rourke van Alcoa. „We zullen de overstap maken als dat moment zich aandient.”

Oracle beroemt zich erop dat 98 procent van zijn klanten het bedrijf trouw blijft, grotendeels als gevolg van de levenslange onderhoudscontracten. Het concern zal de eerste serie Fusion-applicaties vóór het eind van dit jaar lanceren.

„Uiteindelijk zullen we een Fusion-versie hebben van iedere applicatie die we verkopen”, zei Ellison vorige maand tegen analisten.

Op dit moment zeggen de klanten weinig redenen te hebben om de overstap te wagen. Juniper, de op één na grootse producent van netwerkapparatuur ter wereld, heeft in april gezegd zijn PeopleSoft-, Siebel- en Oracle-programma’s te zullen upgraden naar de huidige versies in plaats van over te stappen op Fusion. Jim Gordon, hoofd van de divisie voor bedrijfssystemen van Juniper, zegt dat het bedrijf op z’n vroegst pas in 2012 naar Fusion zal gaan kijken. „De allereerste versie van Fusion zal nog niet in de buurt komen van wat onze organisatie nodig heeft.”

CKE Restaurants, de beheerder van de restaurantketens Carl’s Junior en Hardee’s, zal over drie jaar naar Fusion kijken, „in de verwachting er over vijf jaar iets mee te zullen gaan doen, als de programma’s werkelijk klaar zijn”, zegt Jeff Chasney, hoofd informatiesystemen van het Californische bedrijf.

„We zullen anderen het pionierswerk laten verrichten”, aldus Chasney. „Ik heb al genoeg blauwe plekken opgelopen.” (Bloomberg)

Vertaling Menno Grootveld

    • Rochelle Garner