Kabel gaat open voor concurrenten

Eind 2009 kunnen alle kabelkijkers kiezen bij wie ze hun tv-pakket bestellen. Ziggo en UPC moeten hun netwerken dan opengesteld hebben voor de concurrent, vindt de Opta.

Vergeleken met het speuren naar goedkope internetproviders of een voordelige belbundel is het uitkiezen van een abonnement op kabeltelevisie in Nederland nog een peuleschil: er is simpelweg geen keuze. Wie tv wil kijken via de kabel kan in de meeste gevallen terecht bij óf Ziggo óf UPC.

Daar zal volgens de Opta, de toezichthouder op de telecommarkt, snel een einde aan komen. In een analyse van de Nederlandse omroepmarkt, die vanmorgen werd gepubliceerd, krijgen Ziggo en UPC te horen dat ze andere partijen op hun netwerken moeten toelaten. Zo kan bijvoorbeeld Tele2 straks een analoog tv-pakket gaan aanbieden aan klanten van UPC en Ziggo. Ook mogen andere aanbieders digitale pluspakketten verkopen via de kabel. 40 procent van Nederland kijkt nu naar digitale tv, volgens het Opta-rapport.

De Opta vindt dat de kabelaars, hoewel er concurrentie is van Digitenne en satellietaanbieder Canal Digitaal, nog steeds een te groot marktaandeel hebben: 81 procent. Om de concurrentie te bevorderen moeten ze hun infrastructuur openstellen. Dat levert volgens de marktanalyse lagere prijzen op voor de tv-kijker en, zo hoopt de Opta, het dwingt de kabelaars om te blijven innoveren.

De kabelaars zijn niet blij met de Opta-plannen, maar bereiden zich voor op de toekomstige situatie. Technische beperkingen om de netwerken open te stellen voor derden zijn er wel, maar die zijn op te lossen, zegt een woordvoerder van Ziggo. „Het is meer een kwestie van geld.”

Ziggo en UPC zijn van mening dat de concurrentie zich vooral afspeelt tussen de verschillende infrastructuren. Ze verwijzen naar de felle concurrentiestrijd tussen adsl en kabelinternet, waardoor Nederland nu de snelste en voordeligste breedbandverbindingen ter wereld biedt. Volgens de Opta is de concurrentie tussen slechts twee partijen op de kabel niet voldoende. „Uit voorbeelden in de Verenigde Staten blijkt dat de prijzen dan kunnen stijgen”, zegt een woordvoerster van de Opta.

Opvallend is dat de kabelaars aartsconcurrent KPN geen toegang hoeven te geven tot de kabel. Volgens de Opta zou dat KPN ervan kunnen weerhouden om zelf actief te bouwen aan een glasvezelnetwerk dat geschikt is voor de doorgifte van televisie.

Volgens expert Dick van Schooneveld van accountant KPMG is het niet verrassend dat de kabelnetwerken uiteindelijk hun netwerken moeten openstellen. „Het is een logische vervolgstap op het openstellen van adsl- en telefoonlijnen van KPN. De tv-kijker heeft als voordeel dat de prijzen zullen dalen en dat de diensten beter worden.”

Daar staat tegenover dat kabelkijkers weer moeten gaan uitpuzzelen welke aanbieder het beste en voordeligste tv-pakket levert. Van Schooneveld: „De markt wordt er straks minder transparant op.” Volgens Van Schooneveld heeft de Nederlandse kabelkijker het nog niet zo slecht: „We betalen hier relatief weinig geld voor een prima tv-pakket.” De prijsdalingen zullen volgens hem vermoedelijk niet erg groot zijn.

De kabelmaatschappijen hebben tot september de tijd om te reageren op de voorgestelde richtlijnen van de Opta. Daarna moet het voorstel nog worden goedgekeurd door de Europese Commissie.

Lees de rapporten van de Opta via nrc.nl/economie

    • Marc Hijink