De Veronica-gids staat te koop

Tv-gidsen zijn hot, vindt hoofdredacteur Peter Contant van Veronica Magazine.

Dus introduceert hij een tweede tv-gids en verschijnt er zelfs een Veronica-glossy.

Een minister op de cover van Veronica Magazine? Nee, dat kan niet meer, zegt Peter Contant lachend. De hoofdredacteur en algemeen directeur van het grootste omroepblad van Nederland staat voor een poster met Veronica-covers in de hoek van zijn kantoor in Hilversum. Een gids uit begin jaren zeventig toont de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk Harry van Doorn. Die dreigde de toenmalige zeepiraat uit de lucht te halen. Nu is de persoon op de cover in alles het tegenovergestelde van Van Doorn: jong, mooi en heel vaak blond en vrouw.

Met een oplage rond 1 miljoen exemplaren is Veronica Magazine het grootste weekblad van Nederland. Het tijdschrift is een uitgave van SBS Broadcasting, eigendom van het Duitse mediaconcern ProSiebenSat1. „Veronica Magazine is een parel”, zegt Contant (50) trots. „In print zijn wij het sterkste merk van Nederland.” Het logo is overbekend. De gids hoeft niet meer te tonen dan de zwierige ‘V’ en de laatste ‘A’. De rest mag schuilgaan achter het hoofd van een mooie dame. „Critici hebben dat weleens misplaatste arrogantie genoemd”, aldus Contant, bijna vijf jaar de baas van de gids.

Veronica Magazine en grafisch bedrijf Veronica Litho zorgden vorig jaar voor 20 procent van de totale omzet van SBS in Nederland ( tv-zenders SBS 6, Net 5 en Veronica). Desondanks denkt het Duitse concern aan verkoop van het blad. Veronica Uitgeverij en grafisch bedrijf Veronica Litho ‘behoren niet langer tot de kernactiviteiten’, maakte ProSiebenSat1 in april bekend. Contant maakt zich geen zorgen over een (eventuele) nieuwe eigenaar. „Onze manier van werken zal er niet door veranderen.”

Contant gelooft bovendien heilig in de toekomst van de rtv-gids. „Sommige mensen zeggen dat de rek eruit is, maar dat vind ik onzin.” Programmagegevens zijn al jaren vrij verkrijgbaar op internet en in de gratis kranten. Daarmee onderscheidt een gids zich niet meer. „Veronica Magazine voegt daaraan serieus, onafhankelijk entertainmentnieuws toe. En consumenteninformatie en filmtips. Wij hebben alleen al voor muziek en film vijf fulltime redacteuren. Die gaan zelfs naar de VS om de sterren te interviewen.” Eind vorig jaar kreeg Veronica Magazine een Mercur, de belangrijkste prijs voor publiekstijdschriften in Nederland. De jury: ‘Het blad staat al jaren op eenzame hoogte. En nog steeds blijft het zich vernieuwen.’

Een van de belangrijkste innovaties noemt Contant de introductie van een tweede tv-gids, Totaal TV. Of eigenlijk bouwde hij het oude TV Satellite om tot een blad over alle vormen van digitale televisie. Totaal TV biedt kijkers naar digitale kabel, Digitenne, satelliet of internettelevisie informatie over meer dan honderd zenders, maar ook uitleg over techniek en apparatuur. Totaal TV kende in het eerste kwartaal van dit jaar een oplagestijging van 55 procent. „Dat heeft mij verrast”, zegt Contant. „Het bewijst dat de kijker zich ontwikkelt. Je moet hem op een andere manier meenemen door het doolhof van de digitale revolutie. Niet alleen met tv-lijstjes, maar ook door te vertellen wat er bijvoorbeeld allemaal gebeurt met platte beeldschermen.”

Dankzij het succes van Totaal TV groeide het marktaandeel van Veronica bij de rtv-bladen licht naar bijna 27 procent. Volgens Contant is een deel van de abonnees van Veronica Magazine overgestapt naar Totaal TV. Dat verklaart volgens hem deels waarom de oplage van Veronica Magazine begin dit jaar net onder de 1 miljoen stuks uitkwam. Contant verwacht dat de oplage dit jaar en volgend jaar weer boven de magische grens van 1 miljoen stuks uitkomt, en twee specials helpen hem daarbij. In juni, voor het EK voetbal, verspreidde Veronica Magazine 5 miljoen exemplaren huis-aan-huis. En in week 35 (eind augustus) komt het blad met een special over de start van het nieuwe televisieseizoen in een oplage van 3,7 miljoen exemplaren.

Kabelmaatschappij Ziggo sponsort deze special. Het bedrijf verspreidt de oplage onder zijn klanten. De samenwerking met Ziggo is volgens Contant een voorbeeld van innovatie op de advertentiemarkt. Door gebruik te maken van het grote bereik van het blad en mee te denken met adverteerders, heeft Veronica Magazine nog weinig last van de krapte in de reclamemarkt. Contant wil ook vaker evenementen organiseren, zoals het blad deed met de premièreparty van de film Pirates of the Caribbean voor Disney, en online initiatieven ontplooien zoals een digitale Veronica Magazine voor de iPhone.

Maar het blad blijft ook investeren in papier. Naast de bekende eindejaarsspecial komt er een ‘groene’ uitgave en verschijnt later dit jaar een (voorlopig eenmalige) glossy getiteld Veronica More, gebaseerd op de gelijknamige rubriek uit de gids. Het zou een nieuwe stap zijn in de evolutie van het fanblad van de zeepiraat.

    • Jan Benjamin