Bertelsmann doet heel BMG over aan Sony

Het Duitse mediaconcern Bertelsmann stapt uit platenmaatschappij Sony BMG, een joint venture waarin het een belang van 50 procent heeft. Met de verkoop van een van de grootste platenmaatschappijen ter wereld is een bedrag van 900 miljoen dollar gemoeid (581 miljoen euro).

Sony BMG werd in 2004 opgericht door beide bedrijven en bestiert muzieklabels als Columbia, Epic en RCA. Daar brengen artiesten als Alicia Keys, Jennifer Lopez en Yo-Yo Ma hun platen uit. Ook Bruce Springsteen en Justin Timberlake zitten bij de platenmaatschappij die in de toekomst Sony Music Entertainment gaat heten.

Bertelsmann, dat ook eigenaar is van de tv-stations van RTL, ziet geen brood meer in de muziekindustrie. Weliswaar steeg de winst van Sony BMG in het afgelopen jaar nog dankzij kostenbesparingen, maar de omzet daalde in 2007 scherp. Volgens het jaarverslag van Bertelsmann kromp de omzet in 2007 met 28 procent tot 2,9 miljard euro.

Sony BMG is niet de enige platenmaatschappij die het moeilijk heeft. De internationale muziekindustrie krimpt al jarenlang doordat consumenten internet gebruiken om illegaal liedjes en albums te downloaden. De cd-verkoop daalt en de onlineverkoop van legale muziek weegt niet tegen de verliezen op.

Artiesten proberen aan de malaise te ontsnappen door meer live op te treden en geld te verdienen met de verkoop van concertkaartjes en merchandise, zoals T-shirts. Platenmaatschappijen krijgen van die inkomsten vaak maar een klein deel – als ze al iets krijgen.

Gerenommeerde artiesten hebben het distributienetwerk van platenmaatschappijen niet per se nodig omdat ze hun albums ook rechtstreeks via internet kunnen verkopen. Beginnende artiesten vinden zelf hun publiek via muzieksites als MySpace.

Sony, dat ook films produceert met Sony Pictures, hoopt uiteindelijk meer rendement te halen uit de entertainmenttak door de platen en films te combineren met de verkoop van consumentenelektronica. Zowel de spelcomputer PlayStation 3 als de nieuwe generatie Bravia-tv’s is geschikt om via internet rechtstreeks films en muziek te downloaden. Daarnaast geeft Sony films en platen weg als cadeautje om extra kopers te lokken.

De koers van Sony steeg in Tokio in een reactie met 5,7 procent.