Winst KLM gedaald door dure brandstof

De nettowinst van luchtvaartmaatschappij Air France-KLM is vorig kwartaal met bijna 60 procent gedaald, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het fusiebedrijf vervoerde wel meer passagiers, maar de brandstofkosten stegen fors door de torenhoge olieprijzen.

Dat maakte Air France-KLM vandaag bekend. Het bedrijf boekte in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 168 miljoen euro winst. Vorig jaar was dat nog 415 miljoen euro. De omzet steeg wel, van 5,9 naar 6,3 miljard euro.

De brandstofrekening bedroeg 1,36 miljard euro, 270 miljoen meer dan in de eerste drie maanden van 2007. Air France-KLM leek lange tijd minder hard te worden geraakt door stijgende brandstofkosten dan andere luchtvaartmaatschappijen, omdat Air France-KLM in het verleden tegen een vooraf vastgestelde lagere prijs kerosine had ingekocht. Bij concurrenten zou dit zogeheten hedgen minder gunstig hebben uitgepakt. In juni zei bestuursvoorzitter Spinetta van Air France-KLM dat het voordeel van hedgen beperkt is. „Je koopt voor een beperkte periode in. Daarna moet je toch de hogere prijs betalen.”

Air France-KLM heeft nu becijferd dat het bedrijf de afgelopen drie maanden 40 procent meer betaalde voor brandstof dan vorig jaar. Wel had Air France-KLM bij het inkopen van kerosine meer profijt van de lagere dollarkoers dan vorig jaar. Voor het hele jaar verwacht de maatschappij dat de kerosinerekening uitkomt op 5,86 miljard euro, 28 procent hoger dan vorig jaar.

In reactie op de gestegen kosten meldt Air France-KLM dat ze 190 miljoen euro extra gaat bezuinigen. Dit komt bovenop de bezuinigingen van 430 miljoen die al eerder waren aangekondigd. Waar het bedrijf extra op gaat bezuinigen, is nog niet bekend.

De vliegtuigen van Air France-KLM vervoerden van april tot en met juni 19,7 miljoen passagiers, 2,2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral op de lange-afstandroutes nam het aantal passagiers toe.

Vergeleken met de concurrentie presteerde Air France-KLM redelijk. De winst van Lufthansa daalde in het eerste half jaar met 60 procent. British Airways zag in het eerste kwartaal de winst met 90 procent verdampen.