Met stevige techno in voorhoede

Dance Welcome to the Future Festival. Gehoord: 2/8, Het Twiske, Amsterdam.

Het gaat goed met Nederlandse house en techno. Dat is de conclusie na het Welcome to the Future-festival, dat zaterdag in recreatiegebied Het Twiske bij Amsterdam werd gehouden. Op het kleine, sfeervolle festival stond een overvloed aan getalenteerde Nederlandse dj’s en producers.

Welcome to the Future, geesteskind van een van de grootste pleitbezorgers van de Nederlandse techno, Gert van Veen, was een kleurrijk evenement met een sympathieke uitstraling. Een van de blikvangers was het Backyard-podium, een blauw geschilderde caravan waarop een draaitafel was geplaatst, speciaal voor dj’s en producers van eigen bodem, zoals Florian Rath en Matthijs Groos. De piepjonge dj’s – ze zijn nog maar net achttien – draaiden opgewekte, maar weinig verrassende minimal.

Dan was de live-set een paar uur later van Olene Kadar, een producer uit het Friese dorpje Oldeholtwolde, veel eigenzinniger. Hij mixte op een onconventionele manier hiphop met minimal door gebruik te maken van gekke samples en onverwachte breaks. Hij is al opgepikt door het Berlijnse label Mo Ferry’s. Zijn set was een van de hoogtepunten.

Andere belangwekkende namen zijn Kabale und Liebe, Lauhaus, Boris Werner, Shinedoe, Julien Chaptal, 2000 and One en Daniel Sanchez. Deze dj’s en producers werken onderling veel samen. Vooral Dylan Hermelijn (2000 and One) en Gert van Veen spelen een grote rol in deze Amsterdamse scene, waarin ze jonge talenten een platform bieden. 2000 and One draaide op het hoofdpodium de ene na de andere speelse, diepe houseplaat. Hij liet horen dat twintig jaar na de geboorte van house het geluid uit de begintijd weer helemaal terug is door het te combineren met minimale techno.

Dat wat bloeit in Nederland is ook in het buitenland opgemerkt. De internationale interesse werd in 2004 gewerkt door Dillema, de eerste plaat van technoproducer Shinedoe. Het nummer werd opgepikt door vrijwel alle grote dj’s. En vorig jaar scoorden Kabale und Liebe en Daniel Sanchez een wereldhit met het nummer Mumbling Yeah. Sinds die plaat zijn de deejays ieder hun eigen weg gegaan.

Nu gaf Kabale und Liebe een energieke live-set weg in de Circustent en presenteerde Sanchez op het hoofdpodium zijn nieuwe project Gimikk, een samenwerking met producer E-Contact. Daarin klonk stevige minimal met een housesaus, waarbij veel gebruik werd gemaakt van vocalen. Het resultaat overtuigde.

Zo was er veel te genieten. Enige minpuntje was dat er weinig variatie in de programmering zat. De meeste dj’s draaiden een mix van minimal en house. Een podium met dat dubstep met techno mengt zou op het festival bijvoorbeeld niet misstaan. Want ook in dat dancegenre behoort Nederland tot de voorhoede.

    • Toon Beemsterboer