‘Grande Dame’ meert statig aan in haar geboorteplaats

Vijftig jaar nadat het van stapel liep, is stoomschip Rotterdam voorgoed terug op de eigen plek. Er wordt veel van haar verwacht.

Voortgetrokken door twee sleepboten en omringd door plezierjachtjes, bereikte de ss Rotterdam gisteravond haar definitieve ligplaats, op de kop van het Rotterdamse schiereiland Katendrecht. Foto Dirk-Jan Visser (Foto: Dirk-Jan Visser / Rotterdam: 04-08-2008) Het historische stoomschip de ss Rotterdam is onder grote belangstelling aangekomen op zijn finale bestemming Katendrecht in Rotterdam-Zuid. Het voormalig vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn doet de komende jaren dienst als hotel, conferentie- en congresruimte en zal drie restaurants gaan herbergen, Visser, Dirk-Jan

Welkom thuis buuf! Met grote letters staat het geschreven op een spandoek, dat een bewoner van Katendrecht over de reling van zijn balkon heeft gehangen. Het Rotterdamse schiereiland, tot voor kort een verloederd stadsdeel, onthaalt op deze maandagavond het schip dat de wederopstanding van De Kaap de komende jaren moet bezegelen: de ss Rotterdam.

Tienduizenden belangstellenden, van wie velen uitgerust met camera’s en verrekijkers, hebben eerder die dag vanaf de oevers van de Nieuwe Waterweg toegekeken hoe het voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn naar zijn laatste aanlegplaats wordt gesleept. Om even voor de klok van negen uur gaat La Grande Dame (1958) definitief voor anker. Op het Derde Katendrechtse Hoofd krijgt de ss Rotterdam een tweede leven, als hotel, conferentieoord, theater, museum en opleidingcentrum voor mbo-studenten.

Vanaf de kade kijkt wethouder Mark Harbers (economie, VVD) vol bewondering toe hoe het gestroomlijnde stoomschip aan de touwen wordt gelegd. „Wel even wat anders dan zo’n varend flatgebouw”, grijnst Harbers in een verwijzing naar het cruiseschip, de Eurodam, dat vorige maand in Rotterdam werd gedoopt.

Opgetogen is ook directeur Martien Kromwijk van woningcorporatie Woonbron, de eigenaar van de 228 meter lange oceaanstomer. Hij neemt felicitaties in ontvangst, maar wordt daarnaast bestookt met vragen. Aanleiding daarvoor zijn de renovatiekosten, die zijn opgelopen tot 175 miljoen euro. Is Kromwijk met publieke gelden aan het goochelen? Wentelt hij de ‘onverantwoorde risico’s’ straks af op zijn ruim 20.000 huurders in de stad? Hoe realistisch is bovendien de voorspelling van jaarlijks ruim 600.000 bezoekers?

Maar Kromwijk (49) is niet van zijn stuk te brengen. Behendig pareert hij de kritiek. Nee, zijn corporatie speelt niet voor Sinterklaas, Kromwijk investeert in Rotterdam-Zuid. „Wij lenen geld van de bank en betalen keurig onze rente.” En al die scepsis? Lachend: „Hoe groot was het cynisme wel niet, toen het eerste vliegtuig de lucht inging?” Wie zijn nek uitsteekt, ontkomt niet aan tegenwind, constateert Kromwijk.

Toch wil de Tweede Kamerfractie van de SP van het kabinet weten of de corporatie haar kerntaken niet verwaarloost door zoveel geld in een historisch schip te steken. Kritiek weerklinkt ook bij de Rotterdamse Sociale Alliantie tegen Armoede, omdat de kade tot nader order is afgesloten voor het publiek. Het schip „zal nooit floreren als een mentaliteit wordt uitgedragen met een hek dat de tweedeling tussen rijk en arm benadrukt”, laat de stichting weten.

En dan is er nog het juridische conflict met installatiebedrijf Imtech, dat meer geld eist dan de afgesproken 18 miljoen euro. Projectleider Hans Schoondermark maakt zich geen zorgen. „Dit schip heeft al zoveel stormen doorstaan, daar kan zo’n geschil ook nog wel bij. Van belang is dat dit drijvende gebouw eindelijk terug is in zijn geboortestad.”

Meer over de ss Rotterdam op nrc.nl/binnenland

    • Mark Hoogstad