Friet is ondanks inflatie goedkoper geworden

Stijgende voedsel-, grondstof-, energie- en huizenprijzen. Alles lijkt wel duurder te worden. Maar er zijn ook producten die in prijs dalen.

De aardappelprijs schommelt sterk, doordat de oogst afhankelijk is van het weer. Dit jaar is friet goedkoper geworden door een goede oogst in 2007. Foto Maarten van Haaff Haaff, Maarten van

De zojuist met de trein aangekomen kampeerder die op sportschoenen met zijn nieuwe gsm naar huis belt en ondertussen een frietje-met verorbert terwijl zijn partner de afwas doet, is druk bezig de inflatie het hoofd te bieden.

Dat is nodig, want alles lijkt wel duurder te worden. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) begrootte de inflatie in juni op 2,6 procent (nieuwe cijfers worden donderdag bekendgemaakt). Weliswaar ruim onder het gemiddelde van de eurolanden, maar wel 0,3 procentpunt hoger dan in mei. Daarnaast ligt de olieprijs op een recordhoogte en stijgen de voedselprijzen wereldwijd.

Terug naar de kampeerder. Hoe komt het dat hij stukken minder geraakt wordt door de stijgende prijzen dan de doorsneeconsument? Simpel: niet alle prijzen gaan omhoog, zo blijkt uit bestudering van de CBS-cijfers. En dat pakt voor de kampeerder gunstig uit.

De grootste dalers het afgelopen jaar: elektronische apparatuur als telefoons, computers, televisies en camera’s. Daarvan ging de prijs met soms wel 20 procent omlaag. CBS-woordvoerder Michiel Vergeer: „Deze producten worden steeds efficiënter geproduceerd en komen veelal uit lagelonenlanden zoals China. Dat drukt de prijs. De technische ontwikkelingen op het gebied van computers en elektronica gaan razendsnel. De chips in dit soort apparaten worden steeds kleiner en kunnen steeds meer. Kleinere chips zijn ook steeds goedkoper te produceren.”

Andere prijskrakers waren uiteenlopende producten als afwasmiddel (7 procent goedkoper), campinguitrusting (3,2 procent) en mayonaise (0,3 procent). Ook sportschoenen werden goedkoper, gemiddeld met ruim 4 procent. „Sportschoenen die je in de Nederlandse winkel koopt, komen steeds vaker uit China, waar ze uiterst goedkoop worden geproduceerd”, aldus Vergeer.

Daarnaast werd ook de oer-Hollandse aardappel vorig jaar goedkoper, met liefst 5,8 procent. Vergeer: „De prijs van aardappels is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de oogst en daarmee dus van het weer. De oogst van 2007 was goed en dus daalde de prijs. Maar in de afgelopen jaren is dat ook weleens anders geweest. De aardappelprijs gaat al jaren behoorlijk op en neer.”

De werkelijkheid achter het gemiddelde inflatiecijfer is dus behoorlijk genuanceerd. Niet zo gek, want het CBS baseert de inflatieberekening op de prijsontwikkeling van 1.400 artikelen, die samen de zogenaamde consumentenprijsindex vormen. Het komt zelden voor dat de prijzen van al die producten tegelijkertijd hoger of lager worden. Bij de inflatieberekening worden van elk artikel meerdere prijzen betrokken. Een blikje tomatenpuree is bij de ene supermarkt immers goedkoper dan bij de andere. In totaal bekijkt het CBS maandelijks de ontwikkeling van 65.000 tot 80.000 prijzen.

„Het inflatiecijfer geeft in onze ogen een reëel beeld van wat de consument in zijn portemonnee voelt”, zegt Vergeer. „In die zin denken wij dat het een ervaringscijfer is. Het is een evenwichtig gespreid gemiddelde. Sommige productcategorieën tellen in de berekening zwaarder mee dan andere, afhankelijk van wat de Nederlandse bevolking gemiddeld consumeert.”

Volgens Vergeer is het voor de individuele consument lastig om het algemene inflatiecijfer ‘te verslaan’. „Uitzondering is iemand die geen auto heeft. Hij maakt goede kans om beter uit te komen dan gemiddeld. De hoge benzineprijs heeft namelijk grote invloed op het inflatiecijfer.”

Het inflatiecijfer van het CBS heeft betrekking op het verleden. Maar wat mogen we de komende maanden verwachten wat betreft de prijsontwikkeling? Daarover kunnen we kort zijn: niet veel goeds.

„Het is lastig om de ontwikkeling van de prijzen van individuele producten te voorspellen, maar we zullen niet veel dalende prijzen zien de komende maanden”, zegt Marcel van Beusekom, woordvoerder van de Consumentenbond. „Elektronica is een van de weinige uitzonderingen. Producten als plasmaschermen, laptops en pc’s hebben de neiging om snel in prijs te dalen op het moment dat er vernieuwde varianten op de markt komen die nog groter, beter en sneller zijn.”

Benieuwd naar de eigen inflatie? Gebruik de Persoonlijke Inflatiecalculator op www.cbs.nl