Een lease-auto: hoe pak ik dat aan?

Een lezer (35) mailt te kampen met een dilemma bij het uitzoeken van een nieuwe lease-auto. ‘Is het fiscaal gezien verstanding om een relatief dure lease-auto te kiezen waarbij je door de bijtelling veel kunt aftrekken, bijvoorbeeld voor je hypotheek? Of is het juist verstandig te kiezen voor een minder dure lease-auto in verband met de eigen bijtelling van 25 procent?’

De werknemer die van zijn werkgever een lease-auto mag rijden, ontvangt in de ogen van de fiscus loon in natura. De fiscus belast de waarde van de lease-auto daarom met een bijtelling. Een percentage van de waarde van de auto wordt bij het loon van de werknemer opgeteld en belast. Die bijtelling wordt regelmatig aangepast; sinds 1 januari van dit jaar wordt 25 procent van de nieuwwaarde van de auto via de loonbelasting bij het inkomen opgeteld.

Welk effect de bijtelling van de lease-auto heeft op het totale inkomen – en dus op de hoogte van de hypotheekrenteaftrek hangt van verschillende factoren af. In een berekening moeten de gegevens over het inkomen van beide partners, de hoogte van de hypotheek, de catalogusprijs van de auto en de eventuele door de werkgever vereiste eigen bijdrage aan de lease-auto worden opgenomen. Een kwestie van rekenen; op het internet zijn verschillende calculators te vinden die het netto-effect van de bijtelling tegen verschillende belastingtarieven kunnen berekenen.

Wie slim een lease-auto kiest kan op een ander terrein echter ook voordeel behalen. Dat heeft te maken met de veranderde regels rond het milieu. Het kabinet vergroent het belastingstelsel door vervuiling en verbruik zwaarder te belasten. Dat heeft gevolgen voor leaserijders: zij hebben al gemerkt dat de fiscale bijtelling sinds 1 januari omhoog is gegaan van 22 procent naar 25 procent. Daar komt bij dat voor vervuilende auto’s de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) sinds 2006 is verhoogd. Hierdoor stijgt de nieuwprijs en dat heeft weer een verhogend effect op de bijtelling.

Maar er is ook goed nieuws. Voor zuinige modellen is de bijtelling aanzienlijk verlaagd. Wie een zuinige auto koopt, betaalt sinds dit jaar maar 14 procent bijtelling, dat scheelt enige duizenden euro’s per jaar. Bovendien is er voor de zuinige auto’s ook een korting op de BPM. Dit kan er bovendien voor zorgen dat een duurdere auto net past binnen de door de werkgever toegestane leaseklasse. Wat zuinig is, is vastgelegd. Technisch gezien mag een lease-auto maximaal 110 gram CO2 uitstoten als deze is voorzien van een benzinemotor en maximaal 95 gram CO2 voor een dieselauto. Die waarden worden aangegeven met zogenoemde energielabels, het A-label is binnen elke categorie de zuinigste. De ANWB brengt elk kwartaal nieuwe lijsten uit van de zuinigste benzine- en dieselauto’s.

Ten slotte kan het lonen om een zogenoemde voorkeursauto te kiezen. Dit is een lease-auto waarvan de werkgever graag wil dat de werknemer die kiest. Het gaat meestal om gangbare auto’s die na de leaseperiode gemakkelijk weer verkocht kunnen worden. Dit resulteert vaak in een aantrekkelijke leaseprijs.

Cleo Scheerboom

    • Cleo Scheerboom