Zelfhulp bij ‘is dit het nu?’-momenten

Je hebt een leuke baan, maar je werkt al jaren ver onder je niveau. Je houdt van je partner, maar je krijgt er weinig liefde en aandacht voor terug. Of je wilt juist graag een relatie, maar je bent te verlegen om er iets voor te doen.

Herken je dit? Wil je dat iets verandert, maar durf je niet een eerste stap te zetten? Dan heb je een probleem met je comfortzone. Je durft de situatie zoals die is niet te veranderen, uit angst voor het onbekende.

De Amerikaanse psychologe Judith Sills schreef hierover het populaire boek The Comfort Trap, or What If You’re Riding a Dead Horse, waarvan onlangs de tweede druk in Nederlandse vertaling verscheen. Sills definieert hierin het begrip comfortzone als ‘de vertrouwde, draaglijke en daardoor veilige omstandigheden die een mens in zijn leven creëert’. Zo’n veilige basis heb je nodig. Als alles voortdurend onzeker is, wordt het leven er niet gemakkelijker op.

Er komt echter een moment dat je over de vertrouwde situatie ontevreden wordt. Volgens life-coach Peter Krijger heeft ieder mens vaste momenten die bijna standaard voor frictie zorgen. Als tiener wanneer je een studiekeuze moet maken en rond je dertigste wanneer je kiest voor een carrière, partner, wel of geen kind en een plaats om je te settelen. Een volgend moment komt met de midlifecrisis (‘als ik iets anders wil, is het nu of nooit’) en nog een wanneer je pensioen in aantocht is. Het zijn momenten waarop je je afvraagt ‘is dit het nu?’

Heb je zo’n moment, dan is het tijd om je basis te verleggen. Een al jaren bestaande situatie doorbreken, kost echter energie en is vaak ontzettend eng. Want hoe zal iedereen reageren als je bijvoorbeeld je partner dumpt of ontslag neemt? En wordt het dan automatisch beter?

Het is gemakkelijker om te blijven klagen over je slecht georganiseerde werkplek, die vervelende baas, over je partner die altijd maar voor de tv hangt of over je eigen eenzaamheid. En dus kom je niet verder. We vermijden liever elk conflict met onze partner, zegt relatietherapeut Carolien Roodvoets. Maar op zich kunnen conflicten volgens haar soms heel verhelderend zijn.

Wil je dat je ontevredenheid verdwijnt? Dat zul je dan zelf moeten opknappen. Je omgeving of je partner kun je niet veranderen. Wél kun je zelf je eigen keuzes maken. De volgende zes stappen zijn daarvoor nodig: