Telegraaf gaat fors bezuinigen

De Telegraaf moet voor 377 miljoen euro aandelen in een Duits televisiebedrijf kopen die fors minder waard zijn. Dat komt bovenop de negatieve trend van dalende inkomsten.

Het leek zo’n mooie deal. Het belang in televisiebedrijf SBS ruilen voor 350 miljoen euro plus 12 procent van de aandelen van ProSiebenSat1, een van de grootste mediaconcerns van Europa. De Telegraaf Media Groep (TMG) moet nu echter 150 tot 200 miljoen euro afwaarderen op haar vrijdag verworven belang in het Duitse mediaconcern.

TMG, uitgever van onder meer dagblad De Telegraaf, regionale kranten in Noord- en Zuid-Holland en tijdschriften als Privé, maakte vrijdagavond bekend dat ze 12 procent van de aandelen moet kopen in ProSiebenSat1. Dat is het gevolg van de putoptie die TMG met investeringsmaatschappijen KKR en Permira, de eigenaren van ProSiebenSat1, heeft afgesproken.

TMG moet de aandelen kopen voor 28,71 euro per stuk. Dat is 23,29 euro minder dan de koers van het aandeel ProSiebenSat1 van vrijdag. TMG, dat de transactie van bijna 377 miljoen euro financiert uit eigen middelen, meldt volgende week bij de presentatie van de halfjaarcijfers hoe groot de afboeking precies is. De kostenpost is volgens TMG „mede het gevolg van de sombere macro-economische omstandigheden en de aanhoudende kredietcrisis”. Het bedrijf had vorige maand de calloptie, het recht om het pakket te mogen kopen (voor 32,61 euro), aan zich voorbij laten gaan.

Beleggers reageerden vanochtend weinig enthousiast. Het aandeel TMG was een van de grootste dalers op de Amsterdamse beurs met circa 7 procent.

In juni vorig jaar, toen De Telegraaf zijn belang in SBS (het moederbedrijf van onder meer SBS6 en Net5) verkocht, was de situatie heel anders. ProSiebenSat1 vormde het meest geliefde media-aandeel in Europa. Beter dan RTL, ITV, TF1 en andere Europese concurrenten. Het aandeel ProSiebenSat1 piekte toen op 30,10 euro. Sindsdien maakte de koers een vrije val, met een dip na de presentatie van de eerstekwartaalcijfers eind april van dit jaar. ProSiebenSat1 maakte toen bekend dat het veel last heeft van dalende mediabestedingen in Duitsland. En dat die negatieve trend aanhoudt. Het concern kondigde bezuinigingen aan van 70 miljoen euro in 2008.

De Telegraaf maakt zich nog geen zorgen. Het bedrijf noemt het aandelenpakket in ProSiebenSat1 een „strategisch belang”. „De deelname in ProSiebenSat1 zien we als een belangrijke stap die past binnen onze strategie om minder afhankelijk te worden van gedrukte media”, liet bestuursvoorzitter Ad Swartjes van TMG vrijdag weten.

TMG was vorig jaar voor 60 procent afhankelijk van papieren uitgaven. Vijf jaar geleden was dat nog 88 procent. De omzet in krantenadvertenties nam vorig jaar af, maar dat werd gecompenseerd door stijgende inkomsten uit radioactiviteiten (onder meer Sky Radio) en internet (Relatieplanet.nl).

De daling in advertentie-inkomsten bij de dagbladen houdt aan, meldde TMG vrijdag. Oplages en marktaandeel van de kranten stegen, maar de advertentieomzet nam af. „Ondanks een stijgend marktaandeel en extra omzet van het EK voetbal.” TMG verlaagt haar verwachting voor 2008 naar een winstmarge van 8 procent (was 9 à 10 procent).

In maart uitte het uitgeversconcern nog grote ambities: binnen twee jaar moest die marge verdubbelen naar 15 procent. Bestuursvoorzitter Swartjes zei toen al dat bedrijfsonderdelen die niet voldoende presteren zouden kunnen worden afgestoten. Vrijdag maakte TMG bekend dat ze fors gaat snijden in de kosten. Analisten houden rekening met bezuinigingen van 52 tot 57 miljoen euro. Het concern sluit gedwongen ontslagen niet uit.

De vraag is hoe de aandeelhouders van TMG gaan reageren. Marcel Boekhoorn (Ramphastos Investments, 5 procent van de aandelen) en John de Mol (Cyrte Investments, 10,3 procent) uitten enkele maanden geleden al kritiek op de prestaties van De Telegraaf.