Maarten van Rossem Snel en zuinig: Lexus GS 450h

Geredem: Lexus GS 450h

In 1997 begon Toyota op de Japanse markt met de verkoop van de Prius, een hybride auto. Hybride omdat de Prius was voorzien van van een betrekkelijk kleine benzinemotor en twee elektromotoren, waarvan er een kon worden ingezet wanneer er veel vermogen van de motor werd gevraagd. Kerngedachte achter de constructie van de Prius was een zo zuinig mogelijke auto te bouwen. De Prius benutte ook de remenergie en was voorzien van een continu variabele transmissie. Vier jaar later begon de verkoop buiten Japan. Erg succesvol was de Prius aanvankelijk niet. Dat veranderde toen in 2004 een nieuwe, volwassener ogende Prius verscheen, die enorm heeft geprofiteerd van de snel stijgende olieprijzen. In mei van dit jaar werd de miljoenste Prius verkocht.

De autojournalistiek, oer-conservatief en traditioneel gericht op de sportieve automobilist, reageerde met dedain op de Prius en begreep niet dat met de Prius een nieuw tijdperk in de autotechnologie is begonnen. Dat de Prius een mijlpaal is, wil helemaal niet zeggen dat de hybride techniek noodzakelijkerwijze de toekomst heeft. Een turbodieselmotor van dezelfde cylinderinhoud als de motor van de Prius in een ongeveer even grote auto, zonder alle rimram van elektromotoren en omvangrijk accupakket, is zuiniger dan de zuinige Prius. Hoofdoorzaak is dat diesel, anders dan de meeste mensen denken, energiedichter is dan benzine. De Prius was primair ontworpen voor de Japanse en Amerikaanse markt waar dieselmotoren voor personenauto’s geen rol spelen. Doordat in Europa diesel vanwege fiscale overwegingen minder belast wordt, is daar de dieselmotor in een technologische stroomversnelling geraakt.

Sedert 2004 gebruikt Toyota de hybride techniek ook in andere typen dan de Prius. Dat begon met de Lexus RX, een Sports Utility Vehicle. Een jaar later verscheen ook een hybride versie van de Lexus GS, een grote, sportieve auto. Zo konden zware, snelle auto’s toch betrekkelijk zuinig worden gemaakt, al moeten we ons van die zuinigheid niet al te veel voorstellen. De Lexus GS 450h is een rijdend wonder van techniek, voorzien van zoveel snufjes dat hier de ruimte ontbreekt om ze allemaal te vermelden. De 450h is voorzien van een 3,5 liter benzinemotor en de hele hybride outillage. De combinatie van elektromotor en benzinemotor stelt de 450 h in staat binnen zes seconden te accelereren naar honderd kilometer per uur, te vergelijken met de prestaties van een veel grotere achtcilinder. Desondanks is het zonder veel moeite mogelijk een op tien te rijden. Wat aan deze prijzige Lexus in de allereerste plaats opvalt is de geruisloosheid, daar zouden alle autofabrikanten naar moeten streven. Door de geruisloosheid van de aandrijving valt wel op hoe rumoerig de banden zijn. Hoe aangenaam ook de fluisterstille superversnelling van de 450h, een rationele keuze is het niet. Voor zo’n 20.000 euro minder is de GS 300 te koop, zonder de hybride uitrusting nauwelijks minder snel en even geruisloos. Wel iets minder zuiniger, maar dat euvel zou Toyota beter kunnen bestrijden met een drieliter turbodiesel dan met het hybride-pakket. De 450h is meer iets voor de Amerikaanse markt.

    • Maarten van Rossem