AD gaat niet door met losse sportkrant

De dagelijkse sportkrant van het AD, Sportwereld Pro, krijgt geen vervolg. De laatste uitgave van de krant verschijnt eind augustus, een kleine vijf maanden na de lancering. Dat was al gepland, maar bij voldoende resultaat behoorde een vervolg tot de mogelijkheden. Uitgever AD Nieuwsmedia, een joint venture van PCM Uitgevers en Wegener, ziet echter geen mogelijkheden op de advertentiemarkt voor de krant. Dat heeft de redactie gistermiddag te horen gekregen.

AD Sportwereld Pro is de eerste dagelijkse sportkrant van Nederland. De krant heeft een oplage van 100.000 exemplaren en verschijnt sinds 7 april van dit jaar. „Het project was bedoeld voor vijf maanden”, zegt Rob Okhuijsen van AD Nieuwsmedia. „Wij denken niet dat er ruimte is om, buiten deze sportzomer met het EK, de Tour en de Olympische Spelen, zes dagen per week een sportkrant te maken.” Volgens Okhuijsen is de advertentiemarkt voor sport „nog niet zo volwassen”. „Het blijkt moeilijker om adverteerders te vinden voor een sportkrant dan voor een gewoon dagblad.” Volgens Okhuijsen benutten adverteerders de mogelijkheden rond sport nog onvoldoende.

De sportkrant heeft ongeveer even veel opgeleverd als hij heeft gekost, zegt Bert Groenewegen, bestuursvoorzitter van PCM Uitgevers. Hoeveel wil hij niet zeggen. Groenewegen sluit een vervolg van Sportwereld Pro niet uit, bijvoorbeeld als bijlage op maandag en zaterdag. „Uit het geslaagde experiment blijkt dat sport heel belangrijk is voor het AD.” Van vijf sportredacteuren wordt het contract niet verlengd.

Ook bij dagblad De Telegraaf gaan waarschijnlijk banen verdwijnen. De advertentieopbrengst in de eerste helft van 2008 vielen tegen. Het bedrijf maakte verder bekend dat het voor 377 miljoen euro een belang van 12 procent neemt in het Duitse moederbedrijf van SBS 6, ProSiebenSat1. De eigenaren, investeerders KKR en Permira, hadden een optieovereenkomst met De Telegraaf. Het concern moet het belang voor een hogere prijs per aandeel kopen dan de huidige koers. Dat kost de uitgever 150 tot 200 miljoen euro.

    • Jan Benjamin