Zoef, zo naar het vliegveld

Wat overkomt de toerist die heeft gelezen dat hij snel en goedkoop met de trein van Schiphol naar Amsterdam kan? Hij moet een kaartje kopen bij een ingewikkelde automaat, en daarna kiezen uit een wirwar van treinen die naar allerlei verschillende Amsterdamse stations gaan. Hij vindt uiteindelijk met wat geluk en rondvragen de goede trein (sporen wisselen nog op het laatste moment), ontdekt dat de dubbeldekker vol zit met forenzen en zakkenrollers en moet zijn koffers in de trein ook nog een trap op zeulen om ze daarna in arren moede in het looppad te parkeren.

Hoe anders is dat geregeld in de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur. Op het vliegveld staat een speciale airport express klaar; een directe verbinding met de stad – met grote bagagerekken, en een treinstewardess die kaartjes verkoopt.

Van de stad naar het vliegveld reizen is al even gemakkelijk. Vanaf de ingang van het station staat met duidelijke pijlen aangegeven waar de airport express vertrekt. Er is volop ruimte voor de bagage, en geen haast bij het uitstappen: de trein rijdt niet verder dan het vliegveld. Iets duurder dan de lokale forenzentrein misschien, maar dat heb je er voor over.

Waarom kan dat niet in Nederland? Het antwoord is voorspelbaar: te weinig spoor- en perroncapaciteit. Of, het eigenlijke antwoord: te weinig ondernemingszin, en te weinig gevoel voor kwaliteit en gastvrijheid. Laten we ook wat dat betreft een voorbeeld nemen aan het buitenland.

Ook een goed idee opgedaan in het buitenland? Mail het idee in een wervende beschrijving van maximaal 400 woorden naar opinext@nrc.nl

    • Ameling Algra