Vijf uur per week sporten houdt gewicht op peil

Rotterdam. Wie meer dan 10 kilo wil afvallen en de eerstkomende jaren niet meer wil aankomen, kan het best 5 uur per week sporten. En natuurlijk blijvend wat minder eten. Hoe belangrijk sporten is, blijkt uit de resultaten van een Amerikaans onderzoek, gepubliceerd in Archives of Internal Medicine, onder ruim tweehonderd vrouwen dat 2,5 jaar duurde. Zij volgden zes maanden lang een vermageringsdieet (gewoon minder eten van alles), namen deel aan gespreksgroepen, werden opgebeld om gemotiveerd te blijven, en gingen meer bewegen. Na zes maanden afvallen, probeerden de vrouwen twee jaar lang op het lagere gewicht te blijven. De begeleiding werd geleidelijk minder. De deelneemsters bewogen uit zichzelf niet veel. Zij leidden een zittend leven en verbruikten in hun vrije tijd gemiddeld maar 300 kilocalorieën per week. Na twee jaar bekeken de onderzoekers de gegevens van vrouwen die nog steeds meer dan 10 procent van hun `dikke` lichaamsgewicht kwijt waren. Deze vrouwen `verbrandden` wekelijks 1.500 kilocalorieën met sporten. Dat betekent krap 5 uur matig intensief sporten per week, voor een vrouw die tegen de 80 kilo weegt. Een uur per dag bewegen, gedurende de meeste dagen van de week, is tweemaal zo veel lichaamsbeweging als wat op het ogenblik in de westerse wereld wordt geadviseerd om zo lang mogelijk gezond te kunnen leven. Het besef groeit, schrijven de onderzoekers, dat een half uur niet genoeg is voor het behoud van gewichtsverlies.