Brussel verbiedt 160 km op het spoor

De Europese Commissie geeft geen toestemming om op vier spoortrajecten in Nederland 160 kilometer per uur te gaan rijden. Dat heeft de Commissie onlangs laten weten, zo bevestigt het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Met een relatief goedkoop beveiligingssysteem zou die 160 km haalbaar zijn.

Het ministerie, NS en spoorbeheerder ProRail willen de maximumsnelheid van intercitytreinen verhogen van 140 naar 160 km/uur. Dit kan volgens NS voor reizigers enkele minuten tot een kwartier tijdswinst opleveren, mede door gunstiger overstaptijden. Het gaat om Amsterdam-Utrecht, Den Haag-Hoofddorp, Boxtel-Eindhoven en Weesp-Lelystad.

Sinds de aankondiging van dit plan in december 2006 is onderzocht of en hoe het mogelijk is de snelheid te verhogen. In april liet minister Eurlings (Verkeer, CDA) al aan de Tweede Kamer weten dat het meest voor de hand liggende beveiligingssysteem op bezwaren vanuit Europa zou stuiten. Volgens NS kon dit ATB-systeem voor 23 miljoen worden gemoderniseerd.

De Commissie wil dat de nationale systemen geleidelijk verdwijnen ten gunste van één nieuw systeem, het zogenoemde Ertms. Zo kan er één Europese spoorvervoermarkt ontstaan. Als landen eigen systemen blijven aanpassen en ontwikkelen, komt deze markt niet of vertraagd tot stand. Invoering van Ertms kost honderden miljoenen en het duurt nog jaren voordat dit op grote schaal gerealiseerd is. Alleen voor de lijn Amsterdam-Utrecht zou Ertms in 2009 operationeel zijn.

NS stelde zich op het standpunt dat er met het benutten van een optie in het huidige ATB-systeem de intercity’s binnen drie jaar 160 kunnen rijden. Maar de Europese Commissie vindt het een aanpassing van het nationale systeem en derhalve in strijd met de richtlijn. „Het is een semantische discussie. Maar de beslissing is aan de minister en aan Europa”, zegt een NS-woordvoerder. De minister gaat nu met alle partijen praten over mogelijkheden die er nog zijn om intercity’s binnen enkele jaren harder te laten rijden. Duidelijk is dat deze oplossingen tientallen miljoenen euro’s duurder zijn.