Armando Museum naar het Paviljoen Zonnehof

Het Armando Museum, vorig jaar getroffen door brand, wordt vanaf eind oktober voor twee jaar ondergebracht in het door Rietveld ontworpen tentoonstellingspaviljoen Zonnehof (1959) in Amersfoort. Het hoopt er 22 oktober in te trekken; exact één jaar nadat de huisvesting in de Amersfoortse Elleboogkerk afbrandde.

Paviljoen Zonnehof, een jong monument dat tot een maand geleden in gebruik was als centrum voor beeldende kunst, wordt met ingang van volgende week verbouwd. Omdat de ruimte niet volledig kan worden geklimatiseerd, komen er alleen kleine exposities, voorlopig van eigen museumaankopen (de eerste na de brand) en een installatie op basis van sporen uit het oude museum.

Yvonne Ploum, directeur van het Armando Museum: „Het grijze beton van Rietveld is nogal dwingend. Er komt een tijdelijke witte doos in het gebouw, zodat wij op een neutrale basis kunnen exposeren zonder het oorspronkelijk ontwerp schade toe te brengen.” Wel wordt het gebouw „flink opgeknapt”. Ploum: „Wie er ook na ons komt, er is behoefte aan een veilig en droog gebouw.” Zo wordt het oude, licht doorlatende plafond blijvend vervangen, maar in authentieke stijl. Ook alarm, verwarmingsinstallatie en bekabeling worden vernieuwd, en er komt een drainagesysteem aan de buitenzijde. De oorspronkelijke kapstokken worden opgeslagen en maken plaats voor moderne lockers, maar kunnen later worden teruggeplaatst. De oorspronkelijke, rolstoelonvriendelijke sanitaire voorzieningen blijven in tact. Ploum: „Wij zitten hier tijdelijk. De gemeente moet straks beslissen hoe zij omgaat met de balans tussen Rietvelds monumentale ontwerp en de functionele en wettelijke eisen van de moderne tijd.”

Duidelijk is wel dat Zonnehof in de toekomst een culturele bestemming houdt, en blijft staan op de oorspronkelijke locatie; eerder was er sprake van dat het paviljoen zou worden verplaatst.

Het Armando Museum hoopt in 2010 terug te kunnen naar de dan herstelde Elleboogkerk. Eerder deze maand werd de herbouw al gemarkeerd door de plaatsing van een enorme bronzen vogel van Armando boven op de resten van de toren – als symbool voor de herrijzenis van de kerk en het museum.