Albert Heijn redt omzet Ahold

Supermarktconcern Ahold heeft in het tweede kwartaal een hogere omzet gedraaid dan verwacht. De omzet bedroeg 5,8 miljard euro, maakte het bedrijf vanmorgen bekend.

Toch daalde die omzet ten opzichte van dezelfde periode in 2007, met 0,8 procent. Vorig jaar maakte supermarktbedrijf Schuitema (C1000) echter nog deel uit van de resultaten. Bovendien zou de omzet juist zijn gestegen, als de dollar het afgelopen jaar niet zo sterk in waarde was gedaald, aldus Ahold. Tegen gelijkblijvende wisselkoersen was de omzet 7,3 procent hoger uitgevallen.

Beleggers reageerden vanmorgen positief op het nieuws. De koers aan de AEX was rond het middaguur met 5,7 procent gestegen.

Ahold dankt de hoge omzet vooral aan de goede resultaten van de Albert Heijn-supermarkten in Nederland. Met een omzet van ruim 2 miljard euro, 14,2 procent hoger dan in 2007, compenseerde Albert Heijn de magere resultaten in de Verenigde Staten.

In de VS heeft Ahold last van hoge voedselprijzen, de kredietcrisis en de zwakke dollar. In de Ahold-supermarkten in de VS, bijvoorbeeld Stop & Shop en Giant, daalde de omzet in euro’s gerekend fors, met ruim 10 procent. In dollars steeg die licht met 2,2 procent.

Ahold voert in zijn Amerikaanse supermarkten een verbeterprogramma door, maar dat resulteert nog niet in grote omzetstijgingen. Vorig kwartaal was de totale omzet van de Amerikaanse tak in euro’s ook al ruim 10 procent lager dan in dezelfde periode in 2007.

In dollars gerekend steeg de totale omzet van de Amerikaanse supermarkten afgelopen kwartaal – dat in de boeken van Ahold tot 13 juli liep – licht met 1,7 procent tot 4 miljard dollar (2,6 miljard euro).