Vervolmaking van het geluk

Als je op deze Honda-motorfiets zit, merk je pas goed dat het een bijzonder ding is. Je zit laag, en ver van het voorwiel. Ergens ver weg, achter de tank en onder het kleine windscherm, bevindt zich een display met de snelheidsmeter en andere gegevens. En het belangrijkste: er zit links geen koppelingshandel aan het stuur, want dit is een motorfiets met een automatische versnellingsbak. Daar heb je er niet veel van. Vroeger was er een Guzzi met een automaat, tegenwoordig is er de automatische Aprilia Mana. En op de meeste motorscooters hoef je ook niet te schakelen.

Honda heeft er nu ook een: de DN-01. Geen scooter, maar een motorfiets met grote wielen en een haaienbek. Waarschijnlijk bedoeld om automobilisten van hun motorvrees af te helpen. Niet met je linkervoet zoeken naar het schakelpedaal, geen kramp in je hand van het knijpen in het koppelingshandel. De voeten kunnen uitrusten op de brede treeplanken en het enige wat je hoeft te bewegen is je je rechterhand: die moet draaien aan het gashandel.

De versnellingsbak is van het type continu variabel, dus je hebt geen last van onverhoedse schakelmomenten – die niet prettig zijn als je net aan een fijne bocht was begonnen. Deze motorfiets van Honda klimt bij gas geven in de toerentallen alsof er maar één versnelling op zit.

Die Human Friendly Transmission zoals Honda het noemt, werkt met een computergestuurd hydraulisch systeem. Het resultaat is een soepel rijdende motor, waarop je de versnellingsbak niet mist. Voor mensen die daar anders over denken is er de mogelijkheid met een drukknop op het stuur zelf op en neer te schakelen. Dat doe je drie keer, en dan laat je heel snel de automatische bak weer het werk doen. De motor die dit geheel aandrijft is de vloeistofgekoelde V-twin die ook in de Honda Transalp zit. Hij levert 60 pk, genoeg voor ontspannen voortroffelen en ook nog voor snel wegsprinten bij het stoplicht.

Dat gaat dan vooral dankzij de automatiek, want licht is deze motor niet: 270 kg. Je hebt er als berijder geen last van, want het zwaartepunt ligt mooi laag. Maar op het benzineverbruik zal het zijn uitwerking niet missen.

Voor wie is de DN-01 nu bestemd? Een mogelijke doelgroep zou de stadsmens of de forens kunnen zijn die de file voorbij wil rijden en verlost wil zijn van parkeerproblemen. In steden als Londen, Parijs en Madrid zie je dat motorfietsen daar nu al op grote schaal voor gebruikt worden. Maar daarvoor is de DN-01 toch wat te luxe, en vreemd genoeg is er geen enkele mogelijkheid voor het meenemen van bagage.

Waarschijnlijker is dat deze motor mikt op de man of vrouw die al heel veel heeft, maar ter perfectionering van zijn of haar levensgeluk nog een motor zoekt. Dat mag een paar centen kosten, maar zo’n motorfiets moet makkelijk rijden.

Warna Oosterbaan

Warna Oosterbaan is redacteur van NRC Handelsblad.

Lees eerdere Testritten op nrc.nl/wielen