Giethoorn op de kaart

Klopt de vluchtinformatie op de tv-schermpjes in vliegtuigen wel?

„Hoe komt de vluchtinformatie voor passagiers eigenlijk tot stand?”, vraagt Marleen Ottevanger uit Utrecht. En waarom komen op het scherm ook plaatsen als Giethoorn voorbij – niet direct een mondiaal knooppunt?

Een vliegtuig, of liever gezegd de piloot, krijgt zijn informatie over de vlucht aan de hand van een flight management system. Zeg maar de tomtom van het vliegtuig. De navigatiegegevens komen weer van het Inertial Reference System (IRS), vergelijkbaar met de satellietnavigatie die de tomtom aanstuurt.

De informatie die de passagier te zien krijgt op de kleine televisieschermpjes in het vliegtuig – overigens alleen bij intercontinentale vluchten – is een summiere selectie: de hoogte, snelheid en afgelegde afstand bijvoorbeeld. Deze informatie is wel actueel. Als de piloot vanuit de cockpit weet te vertellen dat „we over 45 minuten op Ibiza zullen landen”, kan de passagier op het scherm direct meelezen.

Bij de Airshow, zoals de vluchtinformatie officieel heet, hoort ook een geografische kaart met de route van het vliegtuig. „Voordat het vliegtuig vertrekt, worden de route en de landingstijd geschat aan de hand van vertrekplaats en eindbestemming”, vertelt Gerald Timmermans, technisch expert op het gebied van Airshow-software. „Zodra het vliegtuig opstijgt, wordt de informatie geactualiseerd op basis van het flight management-systeem.”

En waarom Giethoorn?

Zowel KLM als Martinair melden dat de softwareleverancier de selectie van knooppunten op de route maakt. Het gaat om een standaardlijst met bekende steden en toeristische trekpleisters als het ‘Venetië van het Noorden’.

Vliegtuigmaatschappijen kunnen wel eigen voorkeuren aangeven. „Er zijn landen in het Midden-Oosten die andere landen niet erkennen en ze ook niet op de kaart willen zien”, zegt Timmermans diplomatiek. „Dan worden plaatsnamen weggelaten en grenzen opgeschoven.”

Jessica van Geel

Next question beantwoordt alledaagse vragen. Ook een vraag? Mail naar wetenschap@nrc.nl