Een glossy met softe vliegtuigporno

Vogelspotten, zei een vliegtuigspotter enige jaren terug tegen me, „is saai in vergelijking met wat ik in mijn vrije tijd doe”. Maar toch vergelijkbaar, opperde ik. „Nee hoor, vogels zijn allemaal hetzelfde, terwijl vliegtuigen elk een apart serienummer hebben.” Een zeer interessante kijk op een hobby. Zouden luchtvaartbladen zich richten op een lezerspubliek van zulke intellectuele laagvliegers? Dat valt mee. Zoals bij alle specialistische tijdschriften moet je ook bij vliegtuigbladen door veel voorveronderstelde kennis en een brij aan afkortingen heen worstelen. Maar daarna merk je dat sommige bladen nuttige aanvullingen op het nieuws bieden. Sterker nog: je vindt er soms echt niéuws in.

In het Britse Air Forces Monthly (10,00 euro) van juni stond bijvoorbeeld een kort berichtje over rebellen uit Darfur die in mei een Soedanese MiG-29 jachtbommenwerper neerschoten. Uit het wrak hadden ze een Russische piloot getrokken. Een Russische regeringswoordvoerder bevestigde het verhaal later, maar zei dat de man een instructeur was. Hmm... dat laat toch allerlei journalistieke alarmbellen rinkelen.

In het, eveneens Britse, Aviation News (9,60 euro) staat een spannend, technisch verhaal over ideeën voor een onbemand, hoogvliegend verkenningsvliegtuig dat niet minder dan vijf jaar in de lucht moet kunnen blijven. Een ontwerp voorziet in een toestel dat bestaat uit drie onderdelen, beplakt met zonnecellen. Als één deel panne krijgt, stuur je dat naar beneden terwijl een gloednieuw onderdeel naar boven vliegt. Het koppelen gebeurt automatisch.

De Flight International (7,00 euro) van deze week meldt dat het langlopende, miljarden verslindende Amerikaanse ‘Manhattan-project’ om het gevaar van bermbommen te keren nieuwe vruchten heeft afgeworpen. Zwermen vliegtuigjes moeten de dodelijke explosieven, verantwoordelijk voor het grootste deel van de Amerikaanse slachtoffers in Irak, gaan opsporen. Dat zou voor ‘onze jongens’ in Uruzgan goed nieuws zijn. Maar Flight laat in het midden of dat ook gaat lukken. En dat is niet onverstandig, want de dure bermbomspeurders riepen al eerder „Eureka!”

Nederland heeft op het terrein van de luchtvaartbladen eigenlijk alleen maar de Piloot en Vliegtuig (7,00 euro) waarin vooral het grote aantal advertenties voor pilotenopleidingen opvalt. Op dezelfde plank ligt ook Onze Luchtmacht (5,95 euro), maar de amicaliteit die uit de titel spreekt, verraadt het gebrek aan objectiviteit.

Op deze markt ontbreekt het natuurlijk niet aan Amerikaanse bladen. Combat Aircraft (10,00 euro). In het augustusnummer zijn vooral achtergrondverhalen te vinden, zoals dat over de teloorgang van de Russische vliegtuigbouwer MiG, die vroeger de gevaarlijkste tegenstrevers van de NAVO ontwierp. Maar het blad is vooral een glossy met glimmende gevechtsvliegtuigen in bevallige poses: softe vliegtuigporno.

Toch is er in het tijdschrift aan kleine berichtjes geen gebrek. Zo maakt het blad gewag van een verongelukt toestel dat in botsing kwam met een ooievaar. Arm vliegtuig, hoor je de vliegtuigspotter uitroepen. En je weet ook wat de vogelspotter denkt.