deze week ook in première

The Children of Huang Shi

Regie: Roger Spottiswoode. Met: Chow Yun-fat , Jonathan Rhys Meyers, Radha Mitchell. **

Waargebeurd, staat met grote letters op dit verhaal over de Britse journalist George Hogg die tijdens de Japanse bezetting van China in 1937 een groep weeskinderen over de zijderoute in veiligheid brengt. De Kleine Lange Mars is deze heldendaad gaan heten en de Chinese overheid was bereid flink wat geld te steken in een Australisch-Chinese co-productie. Dat verklaart ongetwijfeld waarom de film zo apolitiek is. Eigenlijk is iedereen aardig: de Japanners (al moorden ze hele dorpen uit), de Chinese rebellen én de Chinese nationalisten. En waarom die laatste twee elkaar nou dwarszaten blijft duister. Al is het mooi meegenomen dat het een revolutionair als Chen Hansheng heeft opgeleverd, die in de vertolking van Chow Yun-fat de show mag stelen. Maakt iemand eens een hele film over hem? Het is Chen die Hogg in contact brengt met verpleegster Lee Pearson. En de film gaat eigenlijk vooral over hun driehoeksverhouding. Er is bepaald een traditie in het verfilmen van echte geschiedenissen waarin nonnen en schooljuffen met hulp van zwijgzame mannen kindertjes redden. Wie behoefte heeft aan dit soort verantwoord escapisme, kan in The Children of Huang Shi straffeloos zwelgen. (Dana Linssen)

Married Life

Regie: Ira Sachs. Met: Pierce Brosnan. **

Dat de bedrieger bedrogen wordt, zie je aankomen in Married Life, een huwelijkskomedie in Noel Coward-stijl. Trouw en ontrouw en de huwelijkse mores, daar draait het om. Chris Cooper schittert in zij rol als getrouwde voorstadsukkel die zijn nieuwe liefde meteen ten huwelijk wil vragen en niet precies weet hoe hij het aan zijn echtgenote moet vertellen. „Zou je haar niet eerst een tijdje als vriendin nemen?”, vraagt zijn beste vriend Pierce Brosnan en voice-over van de film dan. Als je er zo niet uitkomt, dan passen drastischer maatregelen, zoals een Agatha Christie-achtige moordplot. Zo belegen als het klinkt, is het ook. Alles wat je in deze film zou verwachten aan seksuele subtekst en misschien een klein beetje hedendaags commentaar op de verhouding tussen mannen en vrouwen riekt naar mottenballen.

(Dana Linssen)

The Mummy:

Tomb of the Dragon Empire

Regie: Rob Cohen. Met: Brendan Fraser. **

Het is 1946. Avonturier Rick O’Connell en zijn vrouw vervelen zich in hun herenhuis. Alle lastige mummies zijn in de eerste twee delen van de Mummy-reeks gedood. Toch? Als hun zoon de tombe van de Chinese Drakenkeizer blootlegt, wekt hij per ongeluk de bloeddorstige keizer en zijn terracottaleger. De heerser streeft nog altijd naar wereldheerschappij. Papa en mama schieten zoonlief te hulp. Wat volgt is een oubollig avontuur, meer in de traditie van Indiana Jones dan de eerdere Mummy-films. De speciale effecten zijn aardig, maar de humor blijft er ver bij achter. Het enige slimme is de samenwerking met de Chinese autoriteiten en de timing vlak voor de Olympische Spelen. Uit de film spreekt een flinke angst voor de Chinezen. Laat ze alsjeblieft niet weer ontwaken, is de stiekeme boodschap. (André Waardenburg)

Kijk waar de deze week besproken films draaien op: nrcnext.nl/bioscoopagenda