Vitamine van DSM wint van verf van AkzoNobel

Chemieconcerns AkzoNobel en DSM presenteerden gisteren kwartaalcijfers. Bij de eerste daalde de winst. Maar DSM had het beste kwartaal ooit.

Financieel topman Keith Nichols van AkzoNobel deed gisteren vreselijk zijn best om uit te leggen dat het chemiebedrijf echt „heel goede” kwartaalcijfers presenteerde, ondanks de winstdaling. De nettowinst bedroeg in het tweede kwartaal 184 miljoen euro. In hetzelfde kwartaal van vorig jaar was de winst nog 225 miljoen euro. Maar het ging om de „onderliggende” resultaten. Die waren prima, zei Nichols. Beleggers hadden er weinig vertrouwen in. Het aandeel verloor gisteren ruim tien procent.

Bij chemieconcern DSM hoefden ze hun best niet te doen er iets moois van te maken. Het bedrijf presenteerde gisteren echt goede kwartaalcijfers. Het waren de beste kwartaalcijfers ooit van het bedrijf. De nettowinst kwam uit op 193 miljoen euro, ruim vier keer zoveel als in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Door deze resultaten won het aandeel DSM gisteren acht procent op de Amsterdamse beurs.

Beide bedrijven kozen de afgelopen jaren voor een duidelijke strategie. Geen brede portfolio’s meer, maar concentratie op een aantal divisies. DSM richtte zich op biochemie – waaronder vitamines en toevoegingen voor de voedingsindustrie – en hoogwaardige materialen zoals dyneema, de naar eigen zeggen sterkste vezel ter wereld. Voor uitbreiding van de vitamine-activiteiten kocht DSM in 2003 de vitaminetak van het Zwitserse Roche.

AkzoNobel verkocht onder meer Organon en kocht vorig jaar de Britse verfproducent ICI om zich nog beter op de wereldwijde verfmarkt te kunnen richten.

En nu zit het bij DSM mee en bij AkzoNobel tegen. De verf legt het af tegen de vitamines.

Vooral in Amerika liep de verkoop van decoratieve verf enorm terug. In een slechte economische situatie geven mensen nu eenmaal niet zo snel hun huis een nieuw kleurtje, zei AkzoNobel-topman Nichols. Daar kun je als bedrijf niet zoveel aan doen. En als er dan verf verkocht wordt in de Verenigde Staten dan wordt die betaald met een zwakke dollar. Daar heeft AkzoNobel ook last van. Zo groeide de omzet van de tak industriële verven met 7 procent, maar dit werd volgens AkzoNobel volledig tenietgedaan door het valuta-effect.

Naast deze problemen had het chemieconcern ook nog last van de gestegen grondstof- en energieprijzen. En die zullen volgens topman Nichols nog wel een poos hoog blijven. Om dit te compenseren wil het bedrijf de verkoopprijzen verhogen.

Chemieconcern DSM had het afgelopen kwartaal juist een aantal meevallers. De vraag naar vitamines steeg, terwijl de markt juist krapper werd. Zo moesten in China een aantal concurrenten van de overheid hun productie stilleggen, vanwege veiligheids- en milieueisen. En door de toenemende vraag kon DSM, op de vitaminemarkt een van de grootste spelers, de prijzen verhogen. Het bedrijf denkt dat de hoge verkoopprijzen zullen aanhouden. DSM verwacht dat 2008 ondanks de slechte economische omstandigheden voor het bedrijf een recordjaar wordt.