Dollar zit Wolters Kluwer dwars

Wolters Kluwer, uitgever van vakinformatie voor accountants, medici en bankiers, heeft veel last van de zwakke dollar. Het concern, dat de helft van zijn omzet haalt in Noord-Amerika, boekte in de eerste helft van dit jaar minder omzet en winst dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar tegen een gelijkblijvende euro-dollarkoers zouden omzet en winst zijn gegroeid.

De omzet over de eerste zes maanden van 2008 was 1,61 miljard euro, meldde Wolters Kluwer vanochtend. Dat is 4 procent minder dan in het eerste half jaar van 2007. Tegen een gelijke koers was de groei 4 procent geweest. De winst uit gecontinueerde activiteiten daalde met 7 procent tot 144 miljoen euro. Als de koers van de dollar niet was gedaald, dan had Wolters Kluwer 5 procent winstgroei geboekt. In het eerste half jaar van 2007 had Wolters Kluwer een extra winst van 588 miljoen op de verkoop van zijn educatieve tak, onder meer Wolters Noordhoff.

Vorige week werd reeds bekend dat Wolters Kluwer voor dit jaar een lagere omzetgroei verwacht dan begroot. De Nederlandse uitgeverij rekent nu op een organische groei van 3 procent in plaats van 4 procent. De organische groei in de eerste helft van dit jaar was 1,1 procent. „Die is in de tweede helft van het jaar altijd groter”, aldus Nancy McKinstry, bestuursvoorzitter van Wolters Kluwer, vanochtend. „Met name de financiële sector besteedt het grootste deel van zijn budget aan het einde van het jaar. Bovendien komen we dan met nieuwe uitgaven voor financiële en medische klanten. Ook introduceerden we vorig jaar en in de eerste helft van dit jaar nieuwe producten die de komende maanden geld op moeten leveren.”

Het teruglopen van omzet en winst komt volgens Wolters Kluwer vooral door de economische stagnatie in de VS. Die speelt met name de financiële en medische divisies parten. Wolters Kluwer haalt eenvijfde van zijn omzet uit cyclische producten (losse verkoop en eenmalige computerdiensten). McKinstry wil deze cyclische producten niet verkopen. „Het gaat met name om producten in de divisie Corporate & Financial Services en die behoren tot onze kernactiviteiten van het bedrijf.” Groei verwacht ze met name van online producten en software, met een hogere marge dan papieren uitgaven.