Dan maar de weg op – en niet meer de lucht in

Beleggers straften post- en expresbedrijf TNT gisteren hard af, na tegenvallende kwartaalcijfers. Topman Bakker blijft geloven in een zelfstandige toekomst.

De koers van het aandeel TNT vertoonde gisteren veel gelijkenis met de beweging van het vrachtvliegtuig van branchegenoot FedEx in de film Cast Away uit 2000: in een rechte lijn richting de ondergang.

Het FedEx-toestel verging in de Stille Oceaan, maar de Amerikaanse manager van de pakjesbezorger, Chuck Noland (Tom Hanks), wist de klap op wonderbaarlijke wijze te overleven. De val omlaag van TNT gisteren (7,5 procent) is voor beleggers ironisch genoeg op te vangen door hetzelfde FedEx. Geruchten dat de Amerikaanse expresgigant zijn Nederlandse concurrent zou willen inlijven, zette de koers eerder deze maand op een winst van ruim 40 procent.

Over die speculaties wilde topman Peter Bakker het gisteren bij de toelichting van de cijfers over het tweede kwartaal niet hebben. Anders dan de gebruikelijke verklaring dat overnamegeruchten voor elk beursgenoteerd bedrijf er nou eenmaal bij horen. En dat TNT „aanbiedingen natuurlijk altijd serieus zal bekijken”, zei Bakker tegen persbureau Dow Jones.

Bakker koos de aanval. Terwijl hij verklaarde dat een overname ván TNT niet noodzakelijk is („We kunnen nog jaren autonoom groei en waarde creëren”), zei hij een overname dóór TNT niet uit te sluiten.

De koersval van gisteren was niet zozeer te verklaren door Bakkers afstandelijke reactie op een mogelijke verkoop van zijn bedrijf aan een grote Amerikaanse concurrent, als wel door tegenvallende kwartaalcijfers. Ondanks Bakker optimisme eind april, zakte de nettowinst in vergelijking met het tweede kwartaal van 2007 met 16 procent in tot 205 miljoen euro. Analisten hadden op een kleinere winstdaling gerekend. Niettemin handhaafde Bakker zijn verwachting van drie maanden geleden dat de prognoses voor het gehele jaar 2008 kunnen worden gehaald. Toen riep hij nog dat TNT een eventuele economische tegenwind wel zal kunnen doorstaan.

Belangrijkste oorzaken voor het mindere resultaat van gisteren zijn niettemin macro-economisch van aard: de gestegen olieprijs en de sombere economische vooruitzichten in veel landen. Vooral in juni vielen de inkomsten voor internationaal pakketpost tegen. Klanten bezuinigen hierop wegens gestegen brandstofkosten. Zo verkiezen zij het goedkopere wegvervoer boven het dure, en dus voor TNT meer opbrengende luchttransport. Tegen deze omslag is het bedrijf naar eigen zeggen goed bestand. Het wegennet in Europa en Azië – de belangrijkste markten voor TNT – is goed, en het bedrijf is anders dan veel grote concurrenten minder afhankelijk van het luchtvervoer.

Ook is Bakker optimistisch over de ontwikkelingen in regio’s waar de olieprijs weliswaar ook hoog ligt, maar de economische groei niet stagneert: de opkomende landen als China, India en Brazilië. Daar blijft TNT stevig groeien.

Per saldo waren beleggers ook vandaag niet overtuigd, ook niet van de aangekondigde kostenbesparingen in de divisie exprespost. Vanochtend werd het aandeel TNT opnieuw minder waard. De koers zakte 1,8 procent tot 21,78 euro.