Unilever stoot tak VS af

Was- en levensmiddelenbedrijf Unilever verkoopt zijn wasmiddeltak in Noord-Amerika. Private-equityinvesteerder Vestar koopt de divisies in de Verenigde Staten, Canada en Puerto Rico voor 1,375 miljard dollar (805 miljoen euro). De prijs is een combinatie van contanten en aandelen in het nieuwe bedrijf waarin de Unilever-activiteiten moeten opgaan.

Vestar wil de wasmiddelentak van Unilever – met merknamen als Snuggle, Wisk, en Sunlight – integreren met zijn eigen wasmiddelconcern Huish, bekend van wasmiddelmerken als Bravo, Dish en Ultra. Samen gaan die fabrieken op in de nieuwe bedrijfsnaam Sun Products.

Unilever maakte al in augustus vorig jaar bekend dat het bedrijf zijn „niet-strategische merken” wil verkopen. Totaal hebben de bedrijfstakken waar Unilever vanaf wil, een omzet van 2 miljard euro. Volgens Unilever blijft de wasmiddelenbusiness buiten Noord-Amerika wel belangrijk voor het bedrijf, en wil het concern juist verder uitbreiden in Europa, Azië en Latijns-Amerika.